Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Harderwijk |
Datum | 26 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Absoluut niet! Het kabinet wil geld, linksom of rechtsom, dat is alles. De Nederlandse economie alsmede de KLM zullen hier de dupe van worden! Koester toch die mooie luchthaven Schiphol waar zoveel geld binnengebracht wordt en waar velen direct of indirect hun baan aan te danken hebben. Inwoners van Nederland worden weggejaagd naar België en Duitsland, want dat zal het gevolg zijn.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zolang er geen goed alternatief is zeker niet! De suggestie wordt gedaan om dan maar met de auto te gaan. Denkt u daar wel over na???? Als al die mensen die korte afstanden vliegen met het autootje gaan is het nog veel slechter voor het klimaat. Dan begint men daar weer over te mekkeren!! Alles zo houden zoals het is. De belasting is namelijk toch al te hoog.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zeker niet. Ook dan worden de mensen weggejaagd naar België en Duitsland. Dag mensen, dag inkomsten voor Nederland!!
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Wederom een dikke NEE !! Dat gaat meten met twee maten worden en dat is zeker niet wenselijk. Koester Schiphol en koester de werkgelegenheid die de luchthaven geeft. Ga niet van die moeilijke oneerlijke constructies bedenken.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Heeft u nu echt de illusie, dat als mensen een vlucht boeken, ze gaan kijken hoe zwaar een vliegtuig is? Nou echt niet. Mensen die willen boeken, boeken toch wel. Zorg dat je deze mensen behoud zodat ze inkomsten voor Nederland opleveren. Transferpassagiers moeten dus helemaal niet belast worden, dan blijven ze Nederland als transfer kiezen. Jaag ook deze mensen niet weg.
Alle passagiers moeten gelijk belast worden, behalve de transfer passagiers.
Wil men per sé uitzonderingen maken denk dan aan kinderen van 4 jaar en jonger en aan 65 plussers die niet belast hoeven te worden.