Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Breda
Datum 15 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, want er is geen andere optie dan vliegen. En op deze manier worden de vele buitenlandse carriers geholpen. Dan is het goedkoper om om te vliegen via Dubai, gesponsord door de overheid daar, dan rechtstreeks te vliegen. Dus op deze manier creeer je dus meer vliegkilometers.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, er is geen goede verbinding. Als je van New York naar Brussel moet, is het met het vliegtuig 30 min en overstaptijd van 40 min. Koffers worden meteen meegenomen. Met trein moet je koffer halen, wachten op trein, sluit namelijk zelden aan, langzamere verbinding en veel gezeul met bagage.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zelfde betoog als 3

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Geen verhoging vliegbelasting. Je benadeelt alleen de Nederlandse maatschappijen en creeert meer vliegkilometers via andere overstaphavens en autokilometers omdat mensen via België of Duitsland gaan reizen. Dit gedrag is al lang bekend en is al onderzocht. Kijk naar Zweden waar ze juist van af gaan stappen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer uitzonderen. Hiermee belast je alleen KLM. Dan haal je een van de milieuvriendelijkste airlines onderuit.
De belastingen niet verder verhogen. Tast de concurrentiepositie enorm aan en luchtvaart in Nederland staat al onder druk. Het is geen melkkoe. En concurrentie is hevig en soms oneerlijk. (Qatar, Emirates, Etihad)