Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Noordwijkerhout
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, er moet naar mijn idee geen verschil zijn tussen lange en korte vluchten ansich. Tevens zou de vliegbelasting gelijk moeten zijn aan, of dichtbij de tarieven/belastinggelden moeten liggen, welke in de landen direct om ons heen worden geheven.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Een hogere vliegbelasting is naar mijn mening enkel en alleen te rechtvaardigen als:
- als er een absoluut gelijke vorm van reizen mogelijk is, bijvoorbeeld per trein EN
- welke van deur tot deur dezelfde tijd in beslag neemt als reizen met het vliegtuig over de korte afstand EN
- waarbij het vertrekpunt voor een vlucht vanuit Nederland zich ook in Nederland bevindt of het aankomstpunt zich na een landing van een vlucht ook in Nederland bevindt EN
- als deze geen onderdeel uitmaakt van een doorverbinding door middel van een overstap (transferpassagier).

Indien aan een of meer van bovenstaande punten niet kan worden voldaan, is een hoger belastingtarief niet gerechtvaardigd.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, het belastingtarief moet gelijk zijn aan de tarieven voor korte en kortere vluchten. Daarnaast moet het belastingtarief gelijk of zijn aan, of dichtbij moeten liggen bij de tarieven die in omliggende landen worden geheven.
Enkel een verhoging in Nederland zal niet leiden tot minder reisgedrag van mensen en zal in de eerste plaats alleen maar leiden tot het verplaatsen van de reizigers naar luchthavens die buiten Nederland liggen, ergo het verplaatsen van een probleem van uitstoot.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit moet zoals ik eerder aangaf geen enkel verschil maken. De tarieven hiervoor zouden hetzelfde moeten zijn en onafhankelijk van de gevlogen afstand en/of de aangevlogen landen deel uitmaken van de EU/overzeese gebieden etc.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
De vliegbelasting moet gelijk zijn voor alle passagiers en vluchten, waarbij Nederland het begin of eindpunt is van de totale vliegreis. Een transfer passagier behoort dus niet tot die groep en hoort dus in de groep waarvoor een uitzondering geldt en deze zullen niet of anders belast moeten worden. Hierbij moet in het oog worden gehouden dat de belastingtarieven gelijk zijn aan, of dichtbij de tarieven liggen, welke in omringende landen wordt geheven, omdat passagiers anders zullen vertrekken en aankomen op luchthavens die net over de Nederlandse grens liggen.