Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Groningen
Datum 26 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, ik zou niet differentiëren op basis van afstand, maar op basis van vliegfrequentie. Hoe vaker je vliegt per jaar, hoe hoger de taks.
Daarnaast moet de taks per km of afgelegde afstand gelden (waardoor je dus meer betaald voor verdere bestemmingen dan voor korte vluchten).

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, absoluut. Een stok tegen die korte vluchten is zeer belangrijk om gedrag te wijzigen in de richting die we willen. De opbrengsten van de taks moeten dan naar duurzame alternatieven als de HST gaan

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, ik zou niet differentiëren op basis van afstand, maar op basis van vliegfrequentie. Hoe vaker je vliegt per jaar, hoe hoger de taks.
Daarnaast moet de taks per km of afgelegde afstand gelden (waardoor je dus meer betaald voor verdere bestemmingen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou niet differentiëren op basis van afstand, maar op basis van vliegfrequentie. Hoe vaker je vliegt per jaar, hoe hoger de taks.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik zou niet differentiëren op basis van afstand, maar op basis van vliegfrequentie. Hoe vaker je vliegt per jaar, hoe hoger de taks. Zo kan iemand met beperkte financiële middelen die toch echt eens wil vliegen om bv familie te zien, dat toch doen. Wie vaak vliegt (in het algemeen geldt: hoe rijker iemand is hoe vaker die vliegt) draagt dan meer bij aan de externe kosten die hij/zij maakt.
Zie het onderzoek van Frequent Flyer Tax voor enkele berekeningen en scenario's.