Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam M Sietsema
Plaats Groningen
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Wij gaan onszelf weer uit de markt prijzen met deze belastingen. Mensen vliegen al via Duitsland en met het verhogen zullen nog meer de grens over gaan. Hoeveel besteden wij nu al in Duitsland aan tabak, Alcohol, cosmetica etc. Allemaal belasting dat hier niet word afgedragen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, niet extra belasten. Vluchten als BRE - AMS, BRU - AMS zijn overbodig. Ons kabinet moet samen met de Europese unie geld inleggen om ons spoor netwerk te verbeteren zodat wij goede aansluitingen hebben en mensen met de trein kunnen. Bremen is slecht te bereiken door de brug. Korte afstands vlucht kunnen t.z.t. weg als het kabinet de Lelylijn bijv heeft neergelegd met verbinding naar Berlijn.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vliegbelasting is in het leven geroepen om de duurzaamheid te stimuleren. Om initiatieven ermee te ondersteunen, echter is het een ordinaire belasting geworden. Doe wat goeds met het geld zoals beloofd en gebruik het niet als opvul potje om andere zaken ermee te betalen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Hier krijgen wij problemen mee. Landen gaan het niet pikken om in een hoge belasting te zitten. Dit is volledige willekeur en vriendjes politiek. Belasting zou op basis van aantal gevlogen km moeten zijn.

Punt A naar punt B = x KM vermenigvuldig met x tarief = Belasting.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transit moet niet belast worden. Onze HUB functie is te belangrijk voor de economie, banen, en wereld bekendheid. Ook geen belasting op lesvliegtuig.

Belasten op:
- Passagiers vliegtuig startpunt AMS
- Privé jets
- Cargo vluchten