Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Zuidhorn |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Jazeker! Daarnaast een veel hogere belasting voor vluchten <500 km daarvoor moet de trein uitkomst bieden of gaan bieden.
Korte afstandsvluchten zijn welhaast misdadig te noemen ten opzichte van mens en milieu.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Welk een wonder. Hier is precies hetzelfde antwoord op zijn plaats als bij vraag 1. Ik had niet vooruitgelezen, dacht geeft al aan dat dit volgens mij bijzonder logisch en noodzakelijk is :
Jazeker! Daarnaast een veel hogere belasting voor vluchten <500 km daarvoor moet de trein uitkomst bieden of gaan bieden.
Korte afstandsvluchten zijn welhaast misdadig te noemen ten opzichte van mens en milieu.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Niet per sé.
Zolang alle vluchten maar wèl belast worden!!! BTW, luchthaven belasting etc etc.
Kerosine moet belast zijn in àlle gevallen en extra luxe ten koste van capaciteit (business class etc) ook zwaarder belast. Het levert immers door minder efficiënt gebruik van ruimte en gewicht een zwaardere milieubelasting op.
Voor echt lange trajecten (ook omdat er waarschijnlijk nauwelijks reële alternatieven voor het vliegtuig zijn) in normale "economy" klasses niet hoger dan 500 tot 2500 km. Maar ook die moet pittig zijn!
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle vluchten moeten belast zijn! Geen uitzonderingen! Transfer al zeker niet.
Zakelijke dan wel privevluchten moeten al helemaal extra belast worden. Neem de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van elitair en of asociaal gedrag!