Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, voor langere afstanden zijn geen alternatieven beschikbaar, terwijl juist voor de korte afstanden betere alternatieven kunnen worden gekozen. Je zou juist willen stimuleren dat voor die kortere afstanden (met uitzondering van overstappers) voor alternatieven wordt gekozen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als het gaat om direct vervoer tussen Amsterdam en bijvoorbeeld Brussel, dan absoluut. Waarbij ik wel vind dat er gekeken moet worden naar alternatieven. Voor Amsterdam naar Brussel, Parijs of Dusseldorf zijn deze prima, maar naar Cardif is de extra reistijd aanzienlijk. Een radius in kilometers is daarbij mijn inziens kortzichtig en niet de juiste weg.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, nogmaals, hiervoor zijn geen alternatieven. Daarnaast is er voldoende oneerlijke concurrentie met het midden oosten, maatschappijen die een stuk minder bezig zijn met duurzaamheid. Daarbij stimuleer je op deze manier vliegen via bijv. Dubai naar Balie, terwijl men a) omvliegt = meer kilometers totaal en b) een minder duurzame maatschappij kiest.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Absoluut, dit zou wat mij betreft kunnen zorgen voor iets meer nuance in de belastingen. Zo weten we bijvoorbeeld dat Emirates met volle tanks naar Nederland vliegt om hier zo min mogelijk te tanken. Dit zorgt door het gewicht van de brandstof voor een onnodig hoge uitstoot (en voor Emirates lagere kosten ivm de lage prijs in Dubai). Door per land te kiezen kun je voorkomen dat er andere "routes" worden bewandeld die uiteindelijk contra werken op je duurzaamheid ambities.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Absoluut niet, tenzij dit internationaal georganiseerd kan worden. Overigens geld ook hiervoor dat het averechtse effecten kan hebben, net als belasting op korte vluchten. Voorbeeld: gedrag van boekers is om goedkoop van Brussel Naar New-York te vliegen, hiervoor vliegen ze via Amsterdam (en dus een korte vlucht) naar New York. Als door belastingen dit een duurdere oplossing wordt, kan het goed zijn dat klanten via Frankfurt of Madrid gaan vliegen. Dit vergoot de totale gevolgen afstand, wat onnodige uitstoot tot gevolgen heeft.

Kortom, voorkom het kortzichtige kijken naar korte vluchten of overstappers, maar kom met maatregelen die duurzaamheid en eerlijke concurrentie stimuleren.