Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heiloo
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind van niet, dit omdat op lange afstand vluchten grotere toestellen worden ingezet met een hogere capaciteit. Dit betekent dat de uitstoot per persoon niet veel meer zal zijn dan een vlucht binnen Europa met een kleiner toestel en dus kleinere hoeveelheid passagiers. KLM gaat bijna volledig over naar carbon gebaseerde lange afstand vliegtuigen (Boeing 787 & Airbus A350), deze zijn in verhouding zuiniger dan zelfs de nieuwe A320Neo toestellen voor Europa. Ik denk dus dat het verder vliegen = meer uitstoot een beetje simpel naar gekeken wordt. Als er zoiets ingevoerd wil worden, dan moet er gekeken worden naar uitstoot per passagier per kilometer!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat zeer korte vluchten pas extra belast kunnen worden, als er fatsoenlijke alternatieve zijn. En dan heb ik het voornamelijk over het prijzen aspect. Een vlucht van Amsterdam naar London duurt nog geen 45 min, maar is bijna altijd goedkoper dan de trein, tenzij je naar London City Airport vliegt. Ik vind dus dat pas als de trein standaard een goede optie qua kosten is, er dan gekeken kan worden naar het extra belasten van korte vluchten!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Hoewel ik vind dat de vliegbelasting al te hoog is in Nederland, zeker als je kijkt naar andere Europese landen. Snap ik wel dat mensen op dit soort hele lange vluchten de vliegbelasting iets omhoog willen hebben. Maar ook hier vind ik dat er gekeken moet worden naar welke maatschappij er wordt gekozen. KLM gaat over op een vloot van de nieuwste lange afstand vliegtuigen, die het zuinigst zijn van bijna de hele industrie. Maar er zijn ook maatschappijen die op Schiphol komen die nog met oudere toestellen vliegen. Ik vind dat het oneerlijk zou zijn als KLM en haar passagiers hier dan op benadeeld worden terwijl KLM wel investeert in de nieuwste technologieën en toestellen!

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik zou vooral bestemmingen die voornamelijk voor vakantie doeleinden worden gebruikt een hoger tarief geven dan bestemmingen/landen waar veel zakelijke reizigers gebruik van maken. Het duurder maken van vluchten die vooral vol zitten met mensen die voor werk reizen, lijkt mij niet bevorderlijk voor onze Nederlandse bedrijven. Die hebben niet altijd een keus om dan maar niet te gaan, terwijl vakantiegangers dat wel hebben.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind eigenlijk dat commerciële vluchten minder belast moeten worden vanwege de uitstoot per passagier, die relatief laag is. Prive vluchten (privejets) mogen wat mij betreft meer belast worden. Vliegen dezelfde afstanden als een commercieel vliegtuig maar betalen maar voor een paar personen. Een Embraer van KLM Cityhopper stoot bijna net zoveel uit als een grote privejet.