Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam E. Van der Kamp
Plaats Baarn
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.

Mensen beginnen hun reis dan met een kort vluchtje om Nederland uit te komen, naar een land zonder vliegbelasting. Daar plegen ze een zelf-transfer en vliegen ze op een tweede ticket onbelast verder.

Daarom snap ik ook wel dat EasyJet een paar reacties hiervoor pleit voor belasten naar afstand, zij willen graag die korte vluchtjes uitvoeren om Nederlanders op weg te helpen. Het is puur eigenbelang. Lange vluchten voeren ze toch niet uit dus dat die zwaar belast worden hebben zij geen last van.

Echter, als lange vluchten te zwaar belast worden houdt Nederland geen lange vluchten meer over. Dan verplaatst zich dat allemaal naar het buitenland. Kassa voor EasyJet, die de Nederlanders naar hun buitenlandse vertrekluchthavens kan vervoeren. Maar met dat het netwerk aan vluchten vanuit Nederland in elkaar stort verslechtert ook ons vestigingsklimaat, bedrijven zullen uit Nederland vertrekken. Dat kost banen!

Daarom moeten we nog eens drie keer goed nadenken of het belasten naar afstand wel zo slim is.