Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Bosch
Datum 20 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Kort antwoord: Ja.
Idealiter zouden de tarieven van vliegreizen in verhouding moeten staan tot de veroorzaakte kosten/schade voor de omgeving.
Een basis tarief voor de start plus een tarief per kilometer zou passend kunnen zijn. Dit kilometertarief kan eventueel een getrapte opbouw krijgen.
Voorbeeld: Basistarief €100 en boven de 500 km komt daar €0,03 per extra km erbij.
Een accijnsheffing op vliegtuigbrandstof voor de hele EU zou daarnaast ook zin hebben omdat hierdoor het gebruik van inefficiënte toestellen wordt ontmoedigd.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Superkorte vluchten extra belasten.
Een treinreis van Nederland naar hartje Londen of Parijs kost vaak minder tijd van een vlucht maar toch kiezen mensen veelal voor het vliegtuig.
Daarnaast zouden de treintarieven in Nederland ook stevig omlaag kunnen:
Breda-Lyon per trein kost minstens €189 terwijl je als je in Turnhout op stapt al voor €65 naar Lyon kunt reizen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Idealiter zouden de tarieven van vliegreizen in verhouding moeten staan tot de veroorzaakte kosten/schade voor de omgeving, dat geldt zowel voor vluchten onder de 10.000 km als daarboven.
Met een tarief per kilometer worden zeer lange vluchten vanzelf meer belast dan minder lange vluchten.
We moeten af van het ideaal dat iedereen steeds zorgeloos overal naartoe moet vliegen. Elk jaar op vakantie naar een ander werelddeel is niet normaal.
De afweging tussen de persoonlijke behoefte en de schade en overlast voor de omgeving wordt beter gemaakt als die schade en overlast ook bij de reiziger in rekening worden gebracht.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit lijkt mij niet zinvol omdat het waarschijnlijk onnodige omwegen en tussenlandingen in de hand zou werken.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Deze vragen over vliegbelasting worden telkens gekoppeld aan de passagiers, maar die belasting zou beter kunnen worden gekoppeld aan de vervoerscapaciteit van de vliegtuigen (in kg).
Vluchten met een leeg toestel of met vrachtvliegtuigen veroorzaken immers ook veel schade en overlast. Een transfer is dan wordt dan net zo belast als het uitstappen van een passagier en het instappen van een andere.