Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Santpoort-Noord
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, nationaal beleid heeft 0 invloed op een thema dat wereldwijd invloed zou hebben. Wil je verandering teweeg brengen, zul je hier op wereldwijd niveau afspraken over moeten maken. Het enige dat nationaal beleid zou bewerkstelligen is het benadelen van de eigen bedrijven die belast worden. Netto zal dit juist tot een hogere uitstoot leiden omdat: mensen eerst de auto pakken naar buurlanden om de vliegtaks te vermijden wat tot meer uitstoot leidt. Tevens zullen buitenlandse, vaak gesubsidieerde Airlines (Emiraten) hun slag slaan, zij worden namelijk niet geraakt door deze maatregel. Deze Airlines moeten verder vliegen (omvliegen) om Nederlandse passagiers op te halen, en hebben bijvoorbeeld geen bijmengverplichting van duurzame brandstof.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, nationaal beleid wederom heeft geen enkele invloed op een thema waar je wereldwijd invloed op wilt uitoefenen. Het enige effect wederom zal het benadelen van eigen industrie zijn alsmede het beperken van mobiliteit van de burgers.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, nationaal beleid wederom heeft geen enkele invloed op een thema waar je wereldwijd invloed op wilt uitoefenen. Het enige effect wederom zal het benadelen van eigen industrie zijn alsmede het beperken van mobiliteit van de burgers.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, nationaal beleid wederom heeft geen enkele invloed op een thema waar je wereldwijd invloed op wilt uitoefenen. Het enige effect wederom zal het benadelen van eigen industrie zijn alsmede het beperken van mobiliteit van de burgers.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Als je al een vliegtaks hanteert (veel landen schaffen deze juist weer af omdat het ineffectief is en de eigen industrie onevenredig benadeelt), dan is het belangrijk dat transfer passagiers zijn uitgezonderd. Mocht je transfer passagiers wel belasten is dat de nagel in de doodskist van Nederlandse luchtvaart bedrijven. Buitenlandse maatschappijen zullen inspringen, met een hogere uitstoot tot gevolg ten gevolgen van meer gevlogen kilometers. Hoogwaardige Nederlandse banen gaan verloren (met een groot verlies aan inkomstenbelasting) terwijl de uitstoot netto wereldwijd zal stijgen.