Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 27 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
In het algemeen vind ik het belasten van vliegen een zaak die Europees afgesproken moet worden en niet elk land afzonderlijk. In belang van een gelijk speelveld voor alle maatschappijen die hierdoor getroffen worden, is het noodzakelijk dat ook partijen van buiten de EU hier aan bijdragen. Daarmee worden de lasten eerlijk verdeeld en ontstaat er geen voordeel voor de niet-EU vliegmaatschappijen die op Europa vliegen en zo hun tickets goedkoper kunnen maken, ofwel een voordeel hebben t.o.v. de EU-maatschappijen. Voor de onderlinge EU-concurrentie moeten er ook gelijke afspraken gemaakt worden: nu reizen passagiers extra met auto of trein naar naastliggende landen om goedkoper uit te zijn, maar dit gaat wel ten koste van de gestelde milieu-doelen en geeft extra druk op onze wegen. Verder is de belastingdruk op een ticket al dusdanig hoog, dat er terughoudend belast moet worden om de lage marges niet nog verder uit te hollen. Langere vluchten moeten niet extra belast worden dan kortere vluchten: deze vliegtuigen zijn groter en vervoeren meer passagiers, waardoor de uitstoot per passagier lager is. Een ouder toestel zou wél extra belast kunnen worden t.o.v. een nieuwer toestel i.v.m. meer uitstoot.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vliegen naar een bestemming is als middel zeer veilig en efficiënt. Infrastructuur is alleen het vliegveld zelf. Voor auto’s en treinen is een zeer uitgebreid net aan wegen en rails en stations nodig, wat ook nog eens zeer intensief moet worden onderhouden. Is de milieubelasting hiervan ook meegenomen? Dat is maar de vraag ofwel is de vergelijking wel eerlijk gedaan? Zeer korte vluchten moeten niet extra belast worden, zolang daar Europees breed geen afspraken over zijn gemaakt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie de algemene opmerking bij vraag 1. Om een gelijk speelveld te bereiken moet iedereen binnen de EU wel of niet gelijk belast worden. Worden de Nederlandse vliegmaatschappijen extra of zwaarder belast, wordt de economische concurrentiepositie slechter wat grote gevolgen kan hebben voor Nederland. Verbindingen vervallen, vestigingsklimaat wordt minder aantrekkelijk, economische schade voor NL is groot. Een goed voorbeeld is Sabena en Brussel airport: grote bedrijven als Boeing vertrokken na het faillissement van Sabena, met een spook luchthaven en teruggang in economische bedrijvigheid als gevolg.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, zie weer de opmerkingen hierboven. Niet afzonderlijk zwaarder of verschillend belasten, maar een gelijk speelveld hanteren voor alle vliegmaatschappijen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transferpassagiers zeer zeker niet zwaarder belasten dan nu al gebeurd, aangezien de concurrentiepositie van Nederland, met een relatief klein achterland, geweld wordt aangedaan. Het milieu wordt er sowieso niet mee gediend, aangezien passagiers dan andere verbindingen buiten NL om gaan gebruiken. Wellicht is het verstandig om vliegen te gaan zien als noodzakelijke infrastructuur en efficiënt middel van verbinding voor mensen en economie i.p.v. een vervuilend plezier middel.