Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Dhr. MD Tiemens
Plaats Driebergen-Rijsenburg
Datum 19 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Hoe verder je vliegt, hoe meer CO2-uitstoot en andere kwalijke stoffen er de lucht in gaan dus hoe meer belasting er over moet worden geheven.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. zeer korte vluchten emitteren alsnog minder CO2 uit dan andere vluchten. Een gelijke maatstaaf is belangrijk voor het heffen van extra belastingen. Wel zie ik graag dat deze vluchten worden vervangen door treinreizen. De basis van de vliegbelasting moet in überhaupt omhoog + extra belasting per kilometer (dan wel trapsgewijs, naar zover dit uitvoerbaar is voor de belastingdienst).

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Zoals eerder gezegd moet er naar mate er verder wordt gevlogen, meer belasting worden betaald.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. De afstand van luchthaven tot luchthaven moet de maatstaaf zijn voor de afstandsberekening en daarmee de belastingberekening. Geen uitzonderingen. De vervuiler betaald. Sommige landen zijn zo goot dat een berekening op landsniveau niet de ware afstanden laat zien, bijvoorbeeld Hawaï ligt 2 keer zo ver weg vanaf Amsterdam als New York ondanks dat beide (New York en Hawaï) in het zelfde land liggen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Iedereen moet worden belast, ook transferpassagiers. Verder moeten passagiers die meer uitstoot veroorzaken zoals business class of privévluchten meer worden belast naar verhouding de extra uitstoot van hun reisstijl.