Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Winterswijk |
Datum | 25 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Voor langere afstand is er geen goed alternatief. Daarnaast zou het juist omvliegen kunnen uitlokken. In plaats van rechtstreeks naar bv New York vliegt men eerst naar Frankfurt (laag belast kort vluchtje) om vervolgens vanuit het buitenland alsnog onbelast de verre vlucht te kunnen doen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, tenzij. Als de overheid dit wil moet het er wel voor zorgen dat dat alternatief er is. En ook hier weer, het kan omvliegen uitlokken. In plaats van de zwaar belaste korte vlucht te doen naar Brussel vliegt men eerst naar München om dan over te stappen naar Brussel. Meer vlieg kilometers maar misschien wel goedkoper als het buitenland minder belast.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Ook dit lokt weer omvliegen uit of met vliegen met een niet Europese concurrent. Dan verdwijnt het geld naar buiten de EU en is er niets veranderd. Bijvoorbeeld ipv direct naar bali te vliegen, wat dan zwaar belast, vliegt men eerst naar Istanbul (korte goedkopere vlucht) en stapt men daar alsnog over naar Bali.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee zeker niet, want dan krijg je willekeur. Dan zul je zien dat bijvoorbeeld een concurrent uit Qatar ook lagere tarieven weet te regelen aangezien we nog al afhankelijk zijn van hun LNG. Zo worden de eigen Europese concurrenten nog meer op achterstand gezet.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het voelt misschien oneerlijk om transfer passagiers niet of anders te belasten. Maar deels is dat eerlijk omdat ze bijvoorbeeld geen gebruik maken van de dure security checks. Daarnaast kan het alleen als je het binnen Europa overal toepast. Door dit alleen in Nederland te doen zet je eigen Nederlandse maatschappijen op achterstand. De overstappende passagier gaat dan doodleuk via een andere hub. Zo verliest men veel werkgelegenheid in Nederland en zal Nederland ook minder aantrekkelijk worden voor bedrijven en kenniswerkers (die ergens willen wonen met goede verbinding naar hun familie elders bv knappe koppen uit het buitenland voor ASML).