Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, lange vluchten kosten meer uitstoot dus zouden in absolute termen duurder moeten zijn. Maar er zou wel een vast basisbedrag per vlucht gerekend kunnen worden + een km-bijdrage om juist te zorgen dat korte vluchten juist relatief duurder worden. Voor die vluchten zijn er namelijk voldoende duurzamere alternatieven voorhanden dus moeten vooral deze vluchten worden verminderd.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zoals ik hierboven al omschreef denk ik dat een vast bedrag per vlucht + een variabel bedrag per km het beste reisgedrag zou kunnen beïnvloeden. Zo zijn korte vluchten niet absoluut duurder maar relatief wel.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nogmaals, een vast bedrag + variable bedrag per km zal ook hier goed werken. Deze extra lange vluchten worden dan eindelijk zwaarder belast omdat ze in absolute termen het meeste uitstoten. Maar hun uitstoot per km ligt lager dan bij korte vluchten , dus hoeven ze niet extra veel belast te wordend

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik vind dit geen goed idee omdat je hiermee de werkelijke impact van een bepaalde vlucht afstand negeert en politiseert door afspraken per land te maken.

Maar als we dit toch zouden willen doen, dan zou ik een binnen-EU tarief rekenen een een buiten EU-tarief, om zo vakantie binnen de EU te simuleren. Op die wijze stimuleren we onze eigen economieën weer.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik zou de prijs wel variabel maken, obv de uitstoot per passagier. Dus zuinige vliegtuigen, of vliegtuigen die efficiënter zijn qua uitstoot per passagier zouden minder belast moeten worden. Zo stimuleer je investeren in groener, duurzamer materieel.