Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam RUG (H J van der Windt)
Plaats Groningen
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nen , niet per se. Noodzakleijke (zakleijke ) verre vluchten kunnen minder makkelijk vermeden worden omdat er niet eenvoudig een alternatief voor is. Wel ben ik voor ontmoediging van verre luxe-vluchten. Weekendje New York is toch van de zotte. . Ik zou eerder aan een toeristenbelasting denken voor vere vluchten en ook voor kortere vluchten. en het stimularen van alterantief gedrag. Een soort super Nederlands-pretpark en goede groene huisvesting zodat de behefte aan vliegen misschien afneemt. Een een goede netwerk van boot- en treinverbindingen

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie boven, het hangt ervan af waar de verre vluchten voor dienne. Maar in het algemeen is er erde een goed alternatief voor korte vluchten dus die moeten ontmoedigd worden door betere alternatieven te bieden en ze duurder te maken,

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
zie boven, het hangt van de noodzaak en de alterantieven af.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
ik zie een twee niet hoe je dat zou moeten doen; hoe moet je landen selecteren?

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zoals boven aangegeven , noozakleijke vluchten en vluchten waarvoor geen alternatief is hoeven minder zwaarder belast te worden. Mar let wel, allemaal wel zwaarder belast dan nu. In het algemeen is de belasting erg laag, dus over de hele linie pleit ik voor verhoging om het speelveld t.o..v boten en treinen gelijk te maken.