Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam M Schenkel
Plaats Rolde
Datum 16 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, tenzij deze negatieve externaliteit van vliegen directer op EU-niveau via een kerosinetax kan worden ontmoedigd. Tot die tijd is een afstandsgebonden tax in NL een goed alternatief.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, ook deze vluchten moeten zwaarder belast. Het is goed om daarbij te kijken naar in hoeverre ETS al meerkosten per vlucht geeft, en daar rekening mee te houden in de toepassing van extra vliegbelasting. Ook is het goed om tegelijk internationale treinreizen aan te moedigen via belastingkorting en nauwere samenwerking tussen EUlanden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, tenzij deze negatieve externaliteit van vliegen directer op EU-niveau via een kerosinetax kan worden ontmoedigd. Tot die tijd is een afstandsgebonden tax in NL een goed alternatief.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, het is goed om rekening te houden met de bestaande belasting via ETS voor de landen cq vluchte die daar al onder vallen. Maar dat gaat dus niet om afstanden, perse.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, idealiter dient er gedifferentieerd te kunnen worden naar veelvliegers en deze zwaarder te belasten vanaf tweede of derde vlucht per jaar. Als dat moeilijk uitvoerbaar is, is het specifiek aanpakken van privéjets wenselijk vanwege de relatief veel grotere footprint per passagiers-km én omdat dit vaak ook om veelvliegers gaat.