Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Dhr. F. Klein |
---|---|
Plaats | Waddinxveen |
Datum | 23 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, daarmee zou Nederland zichzelf gigantisch in de vingers snijden. Neem een voorbeeld aan Zweden, daar wordt per 1 juli 2025 de vliegbelasting juist afgeschaft.
Stel, ik wil met vakantie naar de Canarische eilanden. Dat is net iets verder dan 2.500 kilometer dus zwaar belast. Dan kijk ik eerst wat dat kost vanaf een Nederlandse luchthaven, maar dat valt tegen. Daar wordt veel belasting over geheven en is dus gigantisch duur. Maar dan kijk ik net over de grens vanuit België of Duitsland, en daar zijn de tarieven naar de Canarische eilanden een stuk lager. Die landen hebben immers een veel lagere vliegbelasting dan Nederland. Dus rij ik de grens over om daar in het vliegtuig te stappen.
Mensen gaan door een hoge belasting niet minder vliegen, wel anders vliegen. Ze gaan bewust de laagste prijs opzoeken (lees: de belasting ontwijken). Zeker in een klein land als Nederland is dat makkelijk te doen, je bent zo de grens over. Maar het feit dat een groter land als Zweden het voortouw neemt in de afschaffing van de vliegbelasting bewijst dat niet alleen kleine landen hier last van hebben.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, daarmee zou Nederland zichzelf gigantisch in de vingers snijden. Neem een voorbeeld aan Zweden, daar wordt per 1 juli 2025 de vliegbelasting juist afgeschaft.
Stel, ik wil naar Londen. Dat is minder dan 500 kilometer en dus zwaar belast. Dan kijk ik eerst wat een vliegticket van Amsterdam naar Londen kost, maar dat valt tegen. Daar wordt veel belasting over geheven en is dus gigantisch duur. Maar dan kijk ik wat een vliegticket van Stockholm naar Londen kost, Zweden heeft immers binnenkort geen vliegbelasting meer dus dat ticket is niet belast. En dat is dus een stuk goedkoper dan van Amsterdam naar Londen. Dan kijk ik wat een vlucht van Amsterdam naar Stockholm kost en omdat Stockholm verder is dan 500 kilometer zit daar een lagere vliegbelasting op. Tel de prijs van die twee tickets bij elkaar op en het is heel goed mogelijk dat je goedkoper uit bent dan rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Je vliegt dan ruwweg 7 keer zo ver maar daardoor ben je wel goedkoper uit.
Mensen gaan door een hoge belasting niet minder vliegen, wel anders vliegen. Ze gaan bewust de laagste prijs opzoeken (lees: de belasting ontwijken). Zeker in een klein land als Nederland is dat makkelijk te doen, je bent zo de grens over. Maar het feit dat een groter land als Zweden het voortouw neemt in de afschaffing van de vliegbelasting bewijst dat niet alleen kleine landen hier last van hebben.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, daarmee zou Nederland zichzelf gigantisch in de vingers snijden. Neem een voorbeeld aan Zweden, daar wordt per 1 juli 2025 de vliegbelasting juist afgeschaft.
Stel, ik wil naar Australië. Dat is verder dan 10.000 kilometer dus zwaar belast. Dan kijk ik eerst wat dat kost vanaf een Nederlandse luchthaven, maar dat valt tegen. Daar wordt veel belasting over geheven en is dus gigantisch duur. Maar dan kijk ik wat een vlucht van Stockholm naar Australië kost en dat is veel goedkoper, Zweden heeft immers geen vliegbelasting. Zonder vliegbelasting zouden beide vluchten ongeveer even duur zijn maar de vliegbelasting maakt de vlucht vanuit Nederland veel duurder. Dus dan kijk ik wat een vluchtje naar Stockholm kost, dat is maar een korte afstand dus daar zit niet zo veel belasting op. De prijs van de vlucht naar Stockholm zou zomaar eens lager kunnen zijn dan het prijsverschil tussen de twee eerder opgezochte vluchten, dus dan bespaar ik geld door eerst naar Stockholm te vliegen en daar aan mijn reis naar Australië te beginnen.
Mensen gaan door een hoge belasting niet minder vliegen, wel anders vliegen. Ze gaan bewust de laagste prijs opzoeken (lees: de belasting ontwijken). Zeker in een klein land als Nederland is dat makkelijk te doen, je bent zo de grens over. Maar het feit dat een groter land als Zweden het voortouw neemt in de afschaffing van de vliegbelasting bewijst dat niet alleen kleine landen hier last van hebben.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, daarmee zou Nederland zichzelf gigantisch in de vingers snijden. Neem een voorbeeld aan Zweden, daar wordt per 1 juli 2025 de vliegbelasting juist afgeschaft.
Stel, ik wil naar Hong Kong. Dat is niet vrijgesteld van vliegbelasting en op basis van de afstand zwaar belast. Nu heft Nederland op basis van historische koloniale banden geen vliegbelasting op vluchten naar Indonesië. Dus kijk ik eerst wat een ticket van Nederland naar Hong Kong kost, maar dat valt tegen. De belasting maakt het duur. Dan kijk ik wat een ticket van Nederland naar Jakarta kost en dat is veel goedkoper, daar zit immers geen vliegbelasting op. Vervolgens kijk ik wat een ticket van Jakarta naar Hong Kong kost en ook dat is niet duur, Indonesië heeft immers ook geen vliegbelasting. De vlucht van Amsterdam naar Jakarta en de vlucht van Jakarta naar Hong Kong bij elkaar opgeteld zijn goedkoper dan de vlucht van Amsterdam naar Hong Kong, het verschil zit hem in de belasting. Wederom bespaar je geld door meer kilometers te vliegen.
Mensen gaan door een hoge belasting niet minder vliegen, wel anders vliegen. Ze gaan bewust de laagste prijs opzoeken (lees: de belasting ontwijken). Zeker in een klein land als Nederland is dat makkelijk te doen, je bent zo de grens over. Maar het feit dat een groter land als Zweden het voortouw neemt in de afschaffing van de vliegbelasting bewijst dat niet alleen kleine landen hier last van hebben.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, daarmee zou Nederland zichzelf gigantisch in de vingers snijden. Neem een voorbeeld aan Zweden, daar wordt per 1 juli 2025 de vliegbelasting juist afgeschaft.
Goed voorbeeld doet goed volgen, net als Zweden moet ook Nederland de vliegbelasting afschaffen. Daarmee wordt voorkomen dat mensen capriolen gaan uithalen zoals beschreven in de antwoorden hierboven. En denk nou niet dat mensen dergelijke vergelijkingen niet zullen maken, dat zullen ze wel! Nederlanders zijn immers zeer prijsbewust, die zullen altijd kijken hoe ze iets goedkoper kunnen krijgen.
Mensen gaan door een hoge belasting niet minder vliegen, wel anders vliegen. Ze gaan bewust de laagste prijs opzoeken (lees: de belasting ontwijken). Zeker in een klein land als Nederland is dat makkelijk te doen, je bent zo de grens over. Maar het feit dat een groter land als Zweden het voortouw neemt in de afschaffing van de vliegbelasting bewijst dat niet alleen kleine landen hier last van hebben.