Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Breda |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit is vitale infrastructuur voor de BV Nederland waar geen goede alternatieven voor bestaan. Slecht idee, want de vervoersstromen zullen zich gaan verplaatsen naar landen om ons heen. Korte termijn wat winst, op lange termijn raakt het onze welvaart. Niet doen!
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dat vind ik logischer. Al is de trein niet perse een betrouwbaar alternatief en niet flexibel. Zet in op verduurzaming op verduurzaming van luchtvaart. Dat gaat meer opleveren op lange termijn. Zeer energie efficiënt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie vraag 1. Luchtvaart is infrastructuur. De vervoersbehoefte bepalen de routes die gevlogen gaan worden in een mondiaal speelveld. Lokale regels zullen de vervoerstromen verplaatsen naar landen om ons heen. Resultaat voor de schatkist is 0, voor het klimaat eveneens 0 of negatief.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
We hebben te maken met een mondiaal speelveld. Dat maakt het zo lastig. Het is een ongelijk speelveld (in de Emiraten komt de olie gratis uit de grond en hebben ze nooit gehoord van goed werkgeverschap.) waarin onze lokale beslasting heffingen alleen een negatief effect zullen hebben op onze eigen luchtvaartmaatschappijen. Dus als je iets doet, dan in Europeesch verband en liever mondiaal. Ga niet moralistisch lokale extra belastingen heffen, want daarmee slopen we onze internationale infrastructuur. (En daarmee de welvaart van onze kinderen…) De energietransitie heeft meer tijd nodig.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Deze hele discussie moet stoppen. Belastingen moeten bezien worden in internationaal verband. We moeten alles op alles zetten om de HUB Schiphol (die wereldwijd succesvol wordt gekopieerd) te behouden. Het is te belangrijk om hiermee te experimenteren (in het verleden ook niet succesvol) in het belang van de BV NL.