Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee een vliegtuig zoals de Embraer E2 van KLM Cityhopper verbruikt 2,3 liter per 100km per passagier. Er zijn maar weinig auto’s zo duurzaam (dan ga ik er gemakshalve vanuit dat onderhoud en aanleg van autowegen geen CO2 kosten en de route van de auto net als het vliegtuig de kortste en hemelsbreed is). Er zitten maar weinig mensen met z’n 4en in de auto om duurzamer te kunnen zijn. Dus ofwel een trein die op duurzame energie rijdt (en de EU energie mix is grotendeels niet duurzaam) ofwel het vliegtuig.
Dus nee geen extra tax en ja de vraagstelling is misleidend en opgesteld door mensen zonder feitelijke kennis van zaken.
Het treinverkeer op de korte afstand zou die totale passagiers stroom bij lange na niet aankunnen. Kijk naar Londen Amsterdam. Daar is maar plek voor een paar honderd man per dag als ze al rijden. Het is gewoon niet te vervangen vooralsnog dus niet gaan pesten met extra kosten als er geen alternatief is die duurzamer is
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, tenzij we dezelfde belasting op CO2 voor alles gaan heffen zoals avocado’s uit Latijns Amerika, broeken uit Bangladesh etc een eerlijke prijs zou top zijn maar dan wel voor alles.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja 3e wereld landen moeten gespaard worden zodat het toerisme daarheen zal blijven gaan en niet geremd wordt door extra lasten. Anders moeten we een deel van het geld aan ontwikkelingsgeld gaan uitgeven
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer pax uitzonderen zodat ze niet op elke bestemming extra gaan betalen of verder om gaan vliegen via andere hubs en uiteindelijk nog meer uitstoten voor hun totale reis omdat ze dan via Dubai, Frankfurt Parijs of Londen oid gaan.