Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heerlen
Datum 15 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zolang dit niet op een Europees vlak geregeld kan worden heeft het totaal geen nut. Passagiers kiezen dan een luchthaven buiten NL. waar de hogere tarieven niet gelden. Dus zeker niet hoger belasten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zolang er geen vergelijkbare alternatieven zijn blijft vliegen de beste optie. Ook voor deze korte afstanden. Dus niet extra belasten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Niet extra belasten. Nogmaals, de bevolking wilt blijven vliegen. Ze kiezen dan gewoon voor een andere luchtvaartmaatschappij die deze belasting niet heeft. Zoals maatschappijen uit de golfstaten. Dit zorgt voor oneerlijke concurrentie.

Zorg ervoor dat je aantrekkelijk blijft voor je nationale luchtvaartmaatschappijen en dan samen werken om de uitstoot te verminderen en moderne vliegtuigen aan te schaffen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het liefst alle landen zo min mogelijk belasten. Vooral door het omvliegen vanwege sluiting luchtruim Rusland lopen de afstanden richting Azië etc hoger op.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer passagiers zijn de spil van de Nederlandse luchtvaart. Zonder hun kan Schiphol en klm niet bestaan. Dit zorgt uiteindelijk ook voor een uitmuntende verving van Schiphol met de wereld. En zorgt ervoor dat de Nederlander vanaf Schiphol de hele wereld kan bereiken.