Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oosterstreek
Datum 21 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Het probleem is dat het geen geoormerkte belasting is. Daardoor hebben argumenten om iets wel of niet te doen, of anders te belasten, niet altijd wat te maken met het doel. De opbrengst is namelijk belangrijk en een doel op zich. Het zou juist zijn om de belasting terug te laten vloeien naar de sector en die te laten gebruiken voor innovatie en verbeteringen.
Primair vind ik dat die vluchten helemaal niet belast moeten worden. Als er dan wel een keuze gemaakt moet worden dan zou er wel een verschil in belasting moeten zijn.
We moeten ook van het idee af dat de trein een alternatief is voor alles of geen belasting voor het milieu is. Dat is niet zo.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Als er een markt voor is dan is dat prima. Door juist een vliegtuig te nemen maakt men kennelijk een afweging in die keuzes. Die afwegingen kennen we niet en kunnen heel valide zijn. Plaats van bestemming, doorreizen, tijd, niet dezelfde reis retour etc. etc.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
extra belast, meer belast. Reizen is wel een hele belangrijke pijler onder welvaart en ontwikkeling. We moeten dat niet gaan afremmen met steeds maar meer of hogere belastingen. En de vraag is of het helpt en dan kom je bij mij eerdere opmerking: het gaat om de opbrengst. Dus nee. Niet nog meer belasten of nog hogere belastingen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja zeker! We zijn een koninkrijk! We moeten het reizen binnen het koninkrijk niet onmogelijk maken voor mensen met een smalle beurs. Er zijn meerdere type reizen dan alleen vakantie, dus lang niet elke reis is onnodig of luxe. Kijk naar de Cariben. Men kan daar nu al niet rondkomen van hun inkomen. levensonderhoud is vele malen duurder dan hier met lagere lonen. De banden met Nederland zijn er vaker dan menigeen weet. Studie, ouders, familie, medisch zijn allemaal redenen waarom we het reizen van deze groepen niet onbetaalbaar moeten maken. Dus zeker binnen het koninkrijk moet er een lage belasting zijn. Misschien wel helemaal geen belasting want het is met een beetje goede wil te beschouwen als een "binnenlandse" vlucht.
Daarom niet te veel klassen instellen dan is het hierboven beschreven gevaar al veel minder.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
We moeten voorzichtig zijn met transfer passagiers. Nederland heeft zo'n goed netwerk door deze transfer passagiers. Als je die gaat wegjagen dan stort het netwerk in. Dus er mag best onderscheid in zitten.
Prima om voor deze groepen/vliegtuigen uitzonderingen te maken. Wordt de stroom reizigers minder als we hen wel laten betalen? Of is dat het doel niet? :-) Nee. Ze gaan gewoon ergens anders heen, waar de kosten er niet zijn of lager.