Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 22 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Zo wordt het ongelijke speelveld met buitenlandse maatschappijen, zoals die uit het Midden Oosten, vergroot.

Er zal niet minder gevlogen worden maar de uitstoot wordt slechts verplaatst. Dit gaat ten koste van de Nederlandse verbondenheid met de rest van de wereld en ten koste van hoogwaardige, Nederlandse werkgelegenheid.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Het is wél een goed idee om alternatieven zoals treinen in te zetten op hele korte routes. Hiervoor moet er geïnvesteerd worden in betere treinverbindingen die ook goed aansluiten op vluchten vanaf Schiphol. Om dit goed van de grond te krijgen is intensieve samenwerking met de luchtvaart sector essentieel.

Simpele belastingverhogingen zullen dit probleem niet oplossen en slechts de uitstoot verplaatsen naar het buitenland.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Tenzij dit wereldwijd zo wordt afgesproken. Anders wordt hiermee slechts het ongelijke speelveld met buitenlandse maatschappijen, zoals die uit het Midden Oosten, vergroot.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het is onverstandig om hogere vliegbelastingen in te voeren. Beter zou het zijn om Nederlandse maatschappijen te steunen in hun streven om duurzamer te zijn dan hun buitenlandse tegenhangers. Dit kan bijvoorbeeld door initiatieven op het gebied van Sustainable Aviation Fuel te subsidieren.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het spreekt voor zich dat transfer passagiers uitgezonderd moeten worden van vliegbelasting. Als deze passagiers wel vliegbelasting moeten betalen als ze met een Nederlandse maatschappij vliegen maar niet als ze bijvoorbeeld met een maatschappij uit het Midden Oosten vliegen, dan zullen zie kiezen voor de laatste.

Dat zal natuurlijk niet leiden tot lagere CO2 uitstoot maar wel tot verlies voor hoogwaardige werkgelegenheid in Nederland en het zal er voor zorgen dat Nederland slechter verbonden raakt met de rest van de wereld. Dat laatste is voor een handelsland als Nederland natuurlijk zeer onwenselijk en zal leiden tot een verder verlies van werkgelegenheid.