Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam K Porskamp
Plaats Groenlo
Datum 31 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Dergelijke afspraken zal je in internationaal en mondiaal verband moeten maken, want anders heeft dat geen enkele zin. Luchtvaart is internationaal en mondiaal. De hele verhoging van de vliegbelasting is een maatregel om de begroting rond te krijgen en niets anders. Luchtvaartmaatschappijen van buiten Europa (Midden-Oosten, Turkije) komen graag naar Europa toe om passagiers op te halen om ze vervolgens vanuit hun HUB's buiten Europa, waar deze belastingen niet van toepassing, zijn verder de wereld over te vliegen. Er zal door deze maatregelen geen KM minder gevlogen gaan worden. Alleen Europese maatschappijen zullen hierdoor hard geraakt worden en wij zullen voor onze verbindingen verder afhankelijk worden van de Midden-Oosten carriers.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Dit is allemaal symbool politiek. Zorg eerst dat de rail-infrastructuur op orde is, zodat deze afstanden werkelijk goed te overbruggen zijn met de trein. Daarnaast is de opmerking: "Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht", zeer suggestief.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zelfde antwoord als op vraag 1. Namelijk, dergelijke afspraken zal je in internationaal en mondiaal verband moeten maken, want anders heeft dat geen enkele zin. Luchtvaart is internationaal en mondiaal. De hele verhoging van de vliegbelasting is een maatregel om de begroting rond te krijgen en niets anders. Luchtvaartmaatschappijen van buiten Europa (Midden-Oosten, Turkije) komen graag naar Europa toe om passagiers op te halen om ze vervolgens vanuit hun HUB's buiten Europa, waar deze belastingen niet van toepassing, zijn verder de wereld over te vliegen. Er zal door deze maatregelen geen KM minder gevlogen gaan worden. Alleen Europese maatschappijen zullen hierdoor hard geraakt worden en wij zullen voor onze verbindingen verder afhankelijk worden van de Midden-Oosten carriers. De rest van de wereld neemt graag deze vluchten over.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Wederom een suggestieve en sturende vraag. Ook nog eens geredeneerd alsof Nederland het centrum van de wereld is. Zelfde antwoord als op vraag 1 en 3: Nee. Dergelijke afspraken zal je in internationaal en mondiaal verband moeten maken, want anders heeft dat geen enkele zin. Luchtvaart is internationaal en mondiaal. De hele verhoging van de vliegbelasting is een maatregel om de begroting rond te krijgen en niets anders. Luchtvaartmaatschappijen van buiten Europa (Midden-Oosten, Turkije) komen graag naar Europa toe om passagiers op te halen om ze vervolgens vanuit hun HUB's buiten Europa, waar deze belastingen niet van toepassing, zijn verder de wereld over te vliegen. Er zal door deze maatregelen geen KM minder gevlogen gaan worden. Alleen Europese maatschappijen zullen hierdoor hard geraakt worden en wij zullen voor onze verbindingen verder afhankelijk worden van de Midden-Oosten carriers.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Wederom een sturende en suggestieve vraag, waarbij er geredeneerd wordt alsof dit gedrag vanuit Nederland gestuurd en beïnvloed kan worden. Men gaat gewoon vanuit een ander land reizen of verder reizen. Wederom hetzelfde antwoord als op vraag 1, 3 en 4. Dergelijke afspraken zal je in internationaal en mondiaal verband moeten maken, want anders heeft dat geen enkele zin. Luchtvaart is internationaal en mondiaal. De hele verhoging van de vliegbelasting is een maatregel om de begroting rond te krijgen en niets anders. Luchtvaartmaatschappijen van buiten Europa (Midden-Oosten, Turkije) komen graag naar Europa toe om passagiers op te halen om ze vervolgens vanuit hun HUB's buiten Europa, waar deze belastingen niet van toepassing, zijn verder de wereld over te vliegen. Er zal door deze maatregelen geen KM minder gevlogen gaan worden. Alleen Europese maatschappijen zullen hierdoor hard geraakt worden en wij zullen voor onze verbindingen verder afhankelijk worden van de Midden-Oosten carriers.