Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Castricum |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Vliegen is veel te goedkoop. Voorbeeld: al tijden een trend gaande van (jonge) backpackers die naar Azië vliegen en dit kunnen betalen dankzij DUO (overheidsgeld).... Nu zie je de trend dat ouders hun kinderen massaal achterna vliegen omdat om hun kroost te bezoeken. Wordt dit het nieuwe normaal ? Niet normaal toch !
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Mijn zoon van 24 is een levensgenieter. Prima. Heeft dit jaar 5x in het vliegtuig gestapt. Griekenland, Marokko, Portugal 2x en Berlijn. Allemaal korte vluchten met tickets rond 100 euro. Als ik "protesteer" zegt hij: pa je hebt helemaal gelijk. Maar het is zo goedkoop, ik laat die aanbieding niet lopen, anders gaat iemand anders voor mij in de plaats.
En zo is het: gelegenheid maakt de vlieg....
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Lange vluchten richten heel veel schade aan. Mensen doen dat willens en wetens. Hoe hoger de schade, hoe hoger de kosten die moeten worden betaald. Eigenlijk is de schade niet te vergoeden, maar het werkt in ieder geval als een rem.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Ik adviseer om een staffel te maken op basis van 'harde' point to point kilometers. Geen (vage) uitzonderingen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alles gelijk. De vliegbelasting zal nog steeds naar verhouding maar een klein deel zijn van de ticketprijs. Vliegen is een luxe-goed en geen universele dienst. Vergelijk het met accijns op roken en alcohol. Hier zijn toch ook geen uitzonderingen?