Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amersfoort
Datum 26 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, mensen moeten zich bewust worden van de keuzes die ze maken en de gevolgen daarvan. Dat betekent dat door de hoge totale uitstoot dit sterker belast moet worden dan vluchten met een kortere afstand.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zeker. De trein is voor zeer korte alternatieven een volwaardig alternatief. Eigenlijk zelfs tot ca. 700km indien wordt gekeken naar de reistijd van deur tot deur. Om dit zeer vervuilende gedrag te beïnvloeden zal simpelweg een prijsprikkel moeten worden toegepast. Deze mag dus sterker zijn voor zeer korte vluchten. Dan iets afnemen voor de categorie 500-2500km. En dan weer toenemen voor lange vluchten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. In lijn met de vorige reactie zal dat mensen stimuleren voor een bestemming te kiezen die dichterbij ligt, waardoor de totale uitstoot van de reis afneemt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als je voor een dergelijk systeem kiest, zou ik kiezen voor de overzeese gebieden van Nederland en evt. de EU. Indien mogelijk alleen voor mensen die een relatie hebben met het eiland (niet toerisme of zakenreis, maar bijv familiebezoek).

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat er differentiatie kan plaatsvinden naar reisklasse. Het reizen in de business of first class is veel vervuilender dan economy/premium economy. Bovendien zijn die mensen die reizen in de premium cabines over het algemeen daadkrachtiger: zij kunnen dus een hogere belasting betalen.