Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | D.J. Zieren |
---|---|
Plaats | ‘s-Gravenhage |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat alle vluchten zwaarder belast moeten worden, maar lange vluchten hoeven niet het zwaarst worden belast. Ik ontmoedig liever korte afstand vluchten. Dat betekent niet dat de overheid lange vluchten niet ook substantieel meer zou moeten belasten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat zeer korte vluchten het meest meeste moeten belast ten opzichte van andere vluchten. Er zijn genoeg alternatieven en de schade door middel van uitstoot is groot waardoor de overheid vliegen zou moeten ontmoedigen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik vind dat zeer lange vluchten ook extra belast mogen worden, bijvoorbeeld tegen hetzelfde tarief als extra korte vluchten. Maar liever een hoger tarief op alle vluchten dan een laag tarief op de meeste vluchten afgezien van enkele lange vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind dat landen die Nederland voorheen koloniseerde en/of waar grote hoeveelheden Nederlanders hun roots hebben minder zouden mogen betalen voor hun vlucht, dus: Caribisch Nederland, Suriname, Indonesië, Turkije, Marokko
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle vluchten zoveel mogelijk gelijk belasten en het zo simpel mogelijk houden. Uitzonderingen zijn er altijd, maar er moeten knopen worden doorgehakt. Alleen op deze manier veranderen we de hoeveelheid vliegbeweging.