Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 20 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Alle vluchten moeten hoger worden belast, eerlijk en naar rato : de vervuiler betaalt. Wat is het doel ? : in de tekst staat: De luchtvaart heeft ook negatieve effecten. Omwonenden van luchthavens worden in hun slaap gestoord en ervaren ook overdag hinder door vliegtuigen. Zij maken zich ook zorgen over hun gezondheid door de gevolgen van fijnstof. Daarnaast heeft de uitstoot van CO2 en andere stoffen een negatief effect op het klimaat.
Als het doel van de regeling is om deze negatieve effecten te verminderen moet er minder gevlogen gaan worden en kun je verschillende instrumenten gebruiken, waaronder een realistische beprijzing. Lijkt me goed om ook Europees af te stemmen. Anders gaat iedereen vanuit Duitsland of Belgie vliegen. Ook vrachtverkeer en prive-vluchten moeten worden meegenomen. Geldt ook voor zakelijke vliegers. Driekwart van de vluchten wordt gemaakt door een kwart van de mensen. Mensen gaan even winkelen in Barcelona of Parijs....... Geef daarnaast elke inwoner die dat wil een maximum aantal vliegkilometers per jaar, die je wel kunt opsparen. Of laat veelvliegers nog meer betalen per vliegreis.
Het is belangrijk dat de luchtvaartsector niet langer een uitzonderingspositie geniet. Andere, schonere vormen van transport zoals de bus, trein, en boot worden wel belast met btw. Die zou je goedkoper kunnen maken. De maatschappelijke kosten moeten meegenomen worden in de prijs van de ticket.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Alle vluchten moeten hoger worden belast, naar rato van de totale uitstoot, mate van vervuiling. Er moet een transparant systeem komen met zo min mogelijk uitzonderingen. Mensen zijn altijd heel creatief in het verzinnen en uitzoeken van de goedkoopste oplossing.
Je wil niet dat mensen extra gaan vliegen om goedkoper ergens heen te kunnen.
Aanbiedingen en vliegspaarpunten moeten ook worden afgeschaft.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Alle vluchten moeten hoger worden belast, naar rato van de totale uitstoot, mate van vervuiling en maatschappelijke kosten. Hoe meer vervuilend, hoe duurder.
Overstappen en doorreizen moet daarbij ook worden meegenomen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als je vliegen onaantrekkelijk wil maken en de negatieve consequenties in de prijs wil verrekenen en de prijs eerlijker wil maken, dan heeft dat als gevolg dat veel mensen minder zullen kunnen gaan vliegen. Maar dat is de bedoeling.
Eerlijker zal het niet worden, want de rijken onder ons zullen het gewoon veel blijven doen.
Maar misschien is een progressief systeem een oplossing: hoe meer je vliegt hoe duurder het wordt.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
geen uitzonderingen meer. Bizar.
In Nederland kennen we veel lobby-groepen die op allerlei regels hun eigen stempel proberen te drukken waardoor we in een regel-jungle leven die niet meer eerlijk werkt en oneerlijk gedrag in de hand werkt.
De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten gaan dragen.
Niet : de sterkste ( rijkste) schouders vinden wel een manier om hier onderuit te komen.