Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | PN van Lenthe |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 19 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Hangt ervan af hoe lang en hoe kort de vluchten zijn. Een vlucht van 2510 km hoeft niet per se veel duurder te zijn dan een vlucht van 2470 km
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat ze sowieso flink terug moeten worden gedrongen, maar als ze er nog wel zijn, moeten ze zeker extra belast worden. Het extra geld kan dan gebruikt worden om treinreizen beter en goedkoper te maken. De trein is veel comfortabeler en in veel gevallen ook sneller op zeer korte vluchten (doordat je maar een half uur van tevoren op het station hoeft te zijn, en gelijk midden in de stad aankomt etc). Toch wordt het vliegtuig veel vaker gekozen omdat het vele malen goedkoper is, wat ik hartstikke goed begrijp van die passagiers, alleen begrijp ik niet hoe vluchten zo goedkoop kunnen zijn als de trein zo duur is
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, om zo lang te kunnen vliegen moet er veel extra brandstof mee wat veel weegt en zorgt voor extra brandstofverbruik. Daarnaast stoten lange vluchten sowieso veel meer uit doordat er simpelweg langer gevlogen wordt, dus moet er ook extra belast worden
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Een vlucht naar Cuba stoot niet meer uit dan een vlucht naar Bonaire. Persoonlijk zie ik sowieso niet in waarom er uitzonderingen gemaakt zouden moeten worden, dit zou in sommige gevallen bepaalde vluchten namelijk kunnen stimuleren
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja. Nu krijg je dat passagiers aangemoedigd worden om te vliegen met een tussenlanding op schiphol omdat dat goedkoper is, terwijl een extra landing en stijging heel veel extra broeikasgassen en fijnstof uitstoot en dit ook leidt tot meer overlast in de buurt van schiphol. Dit terwijl die transferpassagiers haast niks bijdragen aan de nederlandse economie. Daarnaast ben ik nogmaals sowieso geen voorstander van uitzonderingen.