Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, lange vluchten gebeurd meestal in meer efficiënte toestellen wat resulteert in een lagere co2 uitstoot p.p. per gevlogen km. Bovendien zal het vliegverkeer verschuiven naar naburige landen waar de tickets goedkoper zijn, met een extra transportbeweging als gevolg.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten vanaf AMS zijn niet meer tijdsefficient (behalve de UK). Gewoon afschaffen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie vraag 1. Het verkeer zal nog meer verschuiven naar naburige landen, wat al gaande is. Het milieu wordt daar niet beter van.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee want het is gewoon onzin. Het milieu gaat er niet beter van worden, minder gevlogen gaat er ook niet worden (behalve door jan met de pet). Het is gewoon weer harken om een ander gat te dichten.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Sja, je weet dat als je transferpassagiers ook hoog gaat belasten Schiphol zijn positie als hub kan gaan verliezen. Dus wat je aan de ene kant denkt binnen te halen aan belastingen ga je aan de andere kant weer kwijt raken aan uitkeringen, toeslagen etc etc, om maar niet te spreken over verdere economische derving.
I.p.v. meer belasten kan de regering zich beter inzetten op technologische ontwikkeling tot nog zuinigere vliegtuigen of vliegtuigen met alternatieve aandrijving. Starten met het weren van brandstofinenfficiente vliegtuigen. Het korte termijn denken van de politiek kennen we nu wel, belasting is de oplossing voor alles! (not).