Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Verre vluchten vervuilen meer. Bovendien is de prijs van een dergelijk ticket toch al hoger, dus drukt de belasting procentueel minder zwaar op een ticket.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. De trein is een prima alternatief voor alle bestemmingen binnen 500 kilometer, dat zijn bestemmingen als Parijs, Londen, België en het westen van Duitsland. En inderdaad het stijgen en landen hebben de meeste uitstoot en dat is een groter deel van zulke korte vluchten.
Mogelijk kan door een hogere vliegbelasting de trein een aantrekkelijker alternatief worden, wat mogelijk zal leiden tot beter internationaal spoor door hogere totale opbrengsten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ik heb even gekeken naar de verste vluchten vanaf Schiphol en die afstand zou maar door een handjevol vluchten gehaald worden. Een extra tarief voor zo'n beperkt aantal vluchten lijkt me niet haalbaar en uitvoerbaar.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het is een kwestie van hoe je het precies vormgeeft. Je zou inderdaad een lijst van landen kunnen opstellen met een tarief per land, in plaats van luchthaven tot luchthaven. Afstand zou het voornaamste criterium moeten zijn, want dat is--als proxy voor uitstoot--hetgeen je beprijst. Voor kleine landen zou zo'n lijst aardig overeen kunnen komen, maar als in de toekomst Rusland weer mogelijk wordt, is het wel gek dat een vlucht naar Vladivostok in hetzelfde tarief valt als St. Petersburg.
De enige "politieke" uitzondering die ik me kan voorstellen is het Caribisch deel van het Koninkrijk, je gaat dan namelijk geen "staatsgrens" over, alleen de EU-grens (vanuit Europees Nederland gezien). Ik weet niet of de belasting ook op luchthaven van Bonaire geldt, maar het zou ook onwenselijk zijn als daar een belasting moet worden geheven voor vluchten binnen Caribisch Nederland.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zoveel mogelijk gelijk monniken, gelijke kappen. Bij transferpassagiers kan juist ook gelden dat ze nog wel meer uitstoten dan rechtstreekse passagiers, gelet op extra opstijgen en dalen. Dus die groep zou juist met het oog op ontmoedigen van uitstoot en hinder belast moeten worden.