Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Soest |
Datum | 15 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Het gaat niet om lang of kort. Het gaat om het principe ‘de vervuiler/overlastgever betaalt’. Zodra er meer uitstoot, overlast etc. is van een vlucht, dan dienen deze negatieve effecten in de prijs van het ticket te worden verdisconteerd. Dus hoe vervuilender/ meer overlast hoe hoger de prijs. Het moet een eerlijke prijs zijn zonder, in welke vorm dan ook, gesubsidieerd te zijn door de overheid en met inachtneming van alle negatieve effecten van een vlucht.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ook hier geldt het principe ‘de vervuiler/overlastgever betaalt’. Zie mijn antwoord hiervoor. Er is sprake van bovenmatig veel korte vluchten vanaf Schiphol met veel overlast voor omwonenden en waarvoor een prima alternatief is/zou moeten zijn. In de alternatieven moet geïnvesteerd worden en de duurzame alternatieven dienen dan ook (financieel) gestimuleerd te worden door de overheid.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie vorige opmerking. Het principe ‘de vervuiler/overlastgever betaalt’ dient te gelden.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Zie vorige antwoorden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, geen uitzonderingen. Al helemaal niet een uitzondering voor transferpassagiers. Zij veroorzaken net zoveel overlast en uitstoot als een ander. Het gelijkheidsbeginsel bepaalt dat eenieder op dezelfde wijze moet worden behandeld. En als het principe wordt gehanteerd dat de vervuiler/overlastgever betaalt, dan zie ik niet in waarom bepaalde groepen uitgezonderd moeten worden. Om de hub van klm in stand te houden? Economische belangen die tot nu toe altijd voor zijn gegaan…. Er moet nu maar eens een echt eerlijke prijs voor vliegtickets komen waarbij de schade aan mens en planeet wordt meegenomen. En die prijs dient dan voor iedereen te gelden. En de inkomsten die de overheid hieruit genereert dienen ten goede te komen aan schonere, stillere en duurzamere alternatieven.