Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Maastricht |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Neen omdat er geen of weinig efficientere alternatieven zijn. Betaald een treinreiziger meer voor een lange afstand of een iemand die met een bus reist? Korte afstanden waar een afdoende alterntief is zou hoger belast mogen worden maar in de essentie vindt ik het al fout omdat het gaat om de staatskas te spekken waarbij het eigenlijke doel teniet wordt gedaan. Beste ambtenaren, wees eens vindingrijker en bezuinig en niet alsmaar alles verhogen. Het zou jullie sieren als er iets gedaan kan worden aan alles maar simpelweg verhogen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Deze zouden gelijk of iets meer belast kunnen worden maar enkel indien er een afdoende alternatief beschikbaar is.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Neen, luchtvaart is nog steeds een van de minst vervuilende middelen van transport. Hoeveel stoot een boot uit?
En zo jaagt de NL overheid reizigers naar andere landen wat niet meer is dan het probleem verplaatsen en jezelf uit de markt prijzen met als gevolg nog minder inkomsten voor de staat.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Onzin. Of je past het toe of niet maar niet onderscheid maken of het een bepaald gebied is. Wederom dit gaat het doel ‘klimaat’ volledig voorbij en het wordt ten onrechte gebruikt om de staatskas te spekken.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik ben van mening dat prive vluchten ( biz jets) wel meer belast mogen worden.
Deze vluchten hebben nl per passagier/ km een hele slechte efficientie.