Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Maarssen
Datum 19 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dit onterecht. Om de simpele reden dat dit alleen nog maar meer passagiers naar luchthavens net over onze landsgrenzen stuurt. Voor een gezin met 2 kinderen die in de zomer 2 weekjes naar Florida willen scheelt dat honderden euro's.
Vliegtax is iets dat Europees geregeld moet worden, niet nationaal.

En zoals U zegt, het is puur belasting binnen harken, het lost helemaal niets op een de milieu en geluid problematiek, want er gaan elk jaar weer alleen maar meer mensen vliegen, niet minder. Alleen minder van Schiphol en met de Nederlandse luchtvart maatschappijen

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Onzin! Er zijn geen fatsoenlijke alternatieven voor een zakelijke bespreking van één dag in Brussel, Parijs, Berlijn, Frankfurt etc. Los van dat een reis per trein vak (veel) duurder is, duurt het veel langer en vaak met overstaps die dan weer gemist worden. En met de auto is mileutechniosch ook geen betere optie

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee dus, zie ook vraag één. Het lost niets op en is puur belasting binnen harken. Als alle EU landen dit gezamelijk zouden besluiten is dat ook belasting binnen harken, maar dan blijft er tenminste een level playing field, waardoor Schiphol en de NL vliegbedrijven niet benadeeld worden tov de anderen

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Als je voor belasting per afstand zou zijn, waarom zou dit dan ongewenst zijn? Naar Barcelona is pak hem beet 2 uur vliegen, naar de Canarische eilanden 4 uur, maar allebei Spanje. Als je dan recht in de leer bent, kost Canarische eilanden dus meer dan Barcelona. Lijkt me logisch. Vergelijk ook New York of Los Angeles. De laats is 4 uur verder, dus in jullie redenatie meer belasting.....

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ook hier kan ik alleen maar "Europees" op reageren. Als je bv de transfer passagier via Schiphol gaat belasten, dan vliegt hij simpel via Parijs, Londen of wellicht Dubai, nog erger. Vliegen doet hij toch wel. Zolang dit niet Europees geregeld is blijft het zeer oneerlijk. Het is al erg genoeg dat we geen invloed hebben op bv UAE of Turkije, die lachend gebruik maken van de passagier die toch wel vliegt maar niet via een luchthaven waar hij extra moet betalen....
En als je vliegtuigen met minder gewicht dan 4000kg gaat belasten ben ik benieuwd hoe je dat op de vele nederlandse vliegvelden waar dat soort vliegtuigen kunnen landen gaat organiseren. Het organiseren daarvan kost waarschijnlijk veel meer dan dat het opbrengt.