Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Vincent Brouwer |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Het beprijzen van vliegreizen heeft (helaas) geen positieve invloed op klimaat of hinder. Waarom dan wel beprijzen? Als voorbeeld, Zweden heeft afgelopen jaar alle vliegreisbelastingen afgeschaft. De lokale beprijzing op vliegtickets heeft vooral negatieve gevolgen voor de concurrentiepositie van lokale luchtvaartmaatschappijen.
Antwoord op de specifieke vraag; lange vluchten zijn over het algemeen brandstof efficiënter per passagier dan korte vliegreizen. Ik zie dus geen logica in het extra beprijzen van lange aftandsvluchten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Tov andere vervoersmiddelen (auto, trein, etc) zijn vliegtuigen efficiënter per passagier kilometer. Ook voor afstanden tussen de 250 en 750 km. In de vergelijking is het het verstandig om een holistische aanpak te hanteren. Daarbij is de bereisde kilometer/uitstoot één van de factoren. De aanleg van infrastructuur en het onderhoud daarvan is een andere factor. Met name de aanleg van nieuw spoor om te kunnen voorzien in de reis-vraag is in de vergelijking vaak onderbelicht. Spoorinfra bestaat voornamelijk uit staal, koper en cement. Alle drie de materialen zijn genereren significant grote uitstoot cijfers als deze bewerkt moeten worden voor spoorinfra. Reken daarbij het aantal bomen / groen allocatie wat gekapt moet worden voor de aanleg van spoor en de rekensom is snel gemaakt. Vliegen is zeer efficiënt tov andere vervoersmiddelen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie eerdere reactie.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, bijvoorbeeld USA. Vanwege concurrentie vermogen op een belangrijke markt voor de Nederlandse luchtvaart.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer passagiers moeten onbelast blijven vanwege de concurrentie positie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. De aankoop van tickets door consumenten is zeer sterkt prijs gedreven. Bij lokale verhoging van prijzen in NL zullen passagiers via Frankfurt, Parijs, Londen etc reizen. Dit heeft enkel negatieve gevolgen voor NL’se bedrijven en geen positief netto resultaat opleveren voor milieu.