Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Ruben Klein
Plaats Utrecht
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, om twee redenen.
Ten eerste, kortere vluchten zijn gemakkelijker vervangbaar door alternatieven. Om die reden verwacht ik dat er uiteindelijk meer bespaard kan worden omdat er voor een groener alternatief kan worden gekozen. Uiteraard is het wel van belang dat langer vliegen niet een 'even goedkoop' alternatief biedt voor korte vluchten.
Ten tweede, mijn vrees is dat voor langere vluchten via overstappen de belasting ontweken kan worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Om de genoemde reden van de vraag. Daarbij is wel van belang dat de groenere alternatieven ook een impuls krijgen om ze beter te maken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Voor deze vluchten bestaan geen uitwijkmogelijkheden en ik geloof om die reden niet dat deze belasting een groot effect veroorzaakt. Op zijn hoogst belast dit onnodig veel armere mensen met familie in verre oorden. Uiteindelijk zullen ook vliegbewegingen voor deze mensen moeten verminderen, maar is relatief gesproken minder kwalijk dan de korte vluchten.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik ben van mening dat we belastingen zo simpel mogelijk moeten houden. Voor zover ik het kan overzien zijn de negatieve gevolgen van harde afstanden niet groot, dan is het onwenselijk om al met uitzonderingsregels te werken.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik ben van mening dat we belastingen zo simpel mogelijk moeten houden. Uitzonderingen worden gemaakt om bepaalde belangen te beschermen. Uitgangspunt zou moeten zijn om zoveel mogelijk eenvoudige regels te hanteren. Niet alleen voor eenvoud in de uitvoer, maar ook om te voorkomen dat er vreemde scheefgroei ontstaat. Er zijn talloze voorbeelden bekend van mensen die loos op en neer van Amsterdam naar Londen vliegen, om door middel van een overstap in Amsterdam naar de VS te vliegen omdat het goedkoper is. Dat soort zaken wordt in de hand gewerkt door uitzondering regels.