Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, lange vluchten moeten niet zwaarder worden belast dan korte vluchten. Het differentiëren van tarieven naar afstand zal de concurrentiepositie van Nederlandse luchthavens verzwakken, omdat reizigers vaker zullen kiezen voor luchthavens in buurlanden met lagere tarieven. Daarnaast zijn lange vluchten vaak essentieel voor internationale handel, investeringen en culturele uitwisseling, en deze zouden niet extra ontmoedigd moeten worden. In plaats daarvan zou de focus moeten liggen op het stimuleren van innovatie en verduurzaming binnen de luchtvaartsector.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zeer korte vluchten zouden niet extra belast moeten worden. Hoewel ze relatief meer uitstoot per kilometer veroorzaken, zijn er vaak specifieke redenen waarom mensen deze vluchten nemen, zoals zakelijke verplichtingen of het ontbreken van efficiënte alternatieven. Het stimuleren van alternatieven zoals hogesnelheidstreinen is een betere oplossing dan het bestraffen van deze vluchten via extra belastingen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, zeer lange vluchten zouden niet extra belast moeten worden. Het belasten van zeer lange vluchten zal Nederland minder aantrekkelijk maken als internationaal knooppunt. Dit kan leiden tot een verschuiving van reizigers naar luchthavens in andere landen, zonder dat de totale uitstoot daadwerkelijk vermindert. Bovendien zijn dergelijke vluchten vaak noodzakelijk voor economische en sociale connectiviteit. Het verduurzamen van de luchtvaart op lange termijn is een betere aanpak dan extra belastingen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, er zouden geen verschillende tarieven moeten gelden voor specifieke landen of gebieden. Het introduceren van uitzonderingen maakt de belasting onnodig complex en kan leiden tot ongelijke behandeling. Een eenduidige en eenvoudige aanpak is efficiënter en voorkomt dat reizigers worden benadeeld op basis van hun bestemming.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, niet alle vluchten en passagiers moeten gelijk belast worden. Transferpassagiers zouden vrijgesteld moeten blijven om te voorkomen dat Nederland haar concurrentiepositie als hub verliest. Ook lichte vliegtuigen (<4.000 kg) die vaak worden gebruikt voor trainingsvluchten of medische vluchten, zouden moeten worden uitgezonderd. Deze categorieën dragen relatief weinig bij aan de uitstoot, terwijl ze wel een essentiële rol vervullen in de luchtvaartsector en samenleving.