Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 20 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Als we met onze al hoge vliegbelasting nog meer uit de pas gaan lopen met onze buurlanden (waarbij sommigen (Scandinavië) de belasting zelfs verlagen), ondermijnen we onze economie en welvaart en maken we onze eigen luchtvaartindustrie (o.a. KLM) kapot vanwege onmogelijke concurrentie met buitenlandse carriers.
De klimaatwinst is ook nog eens nihil omdat de vluchten toch doorgaan, maar dan net buiten onze grenzen.
Waarom zoiets niet gewoon Europees inregelen zodat alles gelijk getrokken wordt?
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee.
Zie antwoord op vraag 1.
Daarnaast stellen dat de trein een alternatief is, is lachwekkend.
Dankzij onze politiek is er niks gedaan in de afgelopen tientallen jaren om een fatsoenlijk HSL netwerk aan te leggen. Hierdoor is er behalve op Brussel en Parijs (al is daar de capaciteit nog steeds veel te laag om als volledige vervanging van luchtvaart te kunnen dienen) op geen enkele bestemming een fatsoenlijk alternatief. Daarnaast is de trein bij lange na niet zo milieuvriendelijk als wordt gedacht omdat de aanleg van sporen dwars door natuur een enorme milieuimpact heeft, veel CO2 uitstoot kost bij aanleg en en de trein enorm veel stroom verbruikt, die niet te allen tijde groen opgewekt kan worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, zie weer bovenstaande antwoorden.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, helaas krijg ik het idee dat er wat gedachtearmoede is bij de overheid als belasten als enige oplossing wordt gezien. Zet vol in op verduurzaming van de luchtvaart. Geef vergunningen af voor bouw van SAF fabrieken.
De mondiale luchtvaart groeit met 4% per jaar. Dit is niet iets wat je in Nederland kan stopzetten. We sluiten toch ook niet de A2 snelweg af omdat die te milieuvervuilend is?
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind het belasten van tickets prima, mits Europees gelijk, zodat er een gelijk speelveld blijft bestaan, en daarnaast moeten de opbrengsten 1 op 1 worden besteed aan verduurzaming van de luchtvaart en niet opgaan in de algemene middelen.
Daarnaast is het wel toestaan van groei door carriers uit het Midden Oosten onbegrijpelijk. Zij hoeven deze belastingen niet te betalen en houden er heel andere arbeidsvoorwaarden op na. Waarom wordt dit allemaal getolereerd?
Helaas blijkt uit al deze vragen al een vooropgezet plan: Nederlandse luchtvaart moet krimpen. Ik mag hopen dat er vanuit Brussel door middel van de balanced approach hier een stokje voor wordt gestoken.