Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Barneveld |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, juist door het bestaan van een goed lange-afstandsnetwerk ontsluiten we de rest van de wereld voor Europa en Nederland (d.m.v. onze KLM) in het bijzonder. Voor vele intercontinentale vluchten bestaat geen reëel alternatief. Tevens is het een vitale vorm van aan- en afvoer van producten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten worden nauwelijks meer uitgevoerd. Brussel wordt al niet meer door KLM bediend doordat de treinverbinding een prima alternatief vormt. Als daarin wordt geïnvesteerd naar meer bestemmingen zal de vraag naar vliegverkeer ook afnemen. De oplossing ligt m.i. echter niet in belasting van deze vluchten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie mijn antwoord op vraag 1: NEE!
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ergens moeten grenzen worden getrokken, daar ontkom je niet aan. Die zullen altijd net iets gunstiger uitvallen voor de één en andersom voor de ander. Het zij zo.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Point to point low cost carriers mogen wat mij betreft zo hoog worden belast dat de gemiddelde vakantieganger wel twee keer nadenkt voor hij/zij zo nodig elk jaar weer naar de Costa Pesetas, Turkije, Egypte of Griekenland moet voor een prijs lager dan een treinkaartje naar Groningen. Daar zit ‘m wat mij betreft het pijnpunt qua economie vs. milieubelasting, volkomen scheefgroei. Vakantie in eigen land of net over de grens is niets mis mee.