Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Oegstgeest |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, uiteraard. 80% van de CO2-emissies van de Nederlandse luchtvaart wordt veroorzaakt door 20% van de vluchten: de langeafstandsvluchten. Juist op deze vluchten wordt de uitstoot nauwelijks beprijsd. Het beste lijkt mij dat de vliegbelasting bestaat uit een opstaptarief + een prijs per afgelegde afstand. Bijvoorbeeld 50 euro + 1 euro per 100 km. Hoe verder men vliegt, des te hoger de vliegbelasting.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vluchten onder de 500 km zijn ridicuul en volstrekt onnodig. Dit moet dus zeer ontmoedigd worden. Een snelle trein is het juiste antwoord voor de vervoersbehoefte tot 1000 km.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, uiteraard. 80% van de CO2-emissies van de Nederlandse luchtvaart wordt veroorzaakt door 20% van de vluchten: de langeafstandsvluchten. Juist op deze vluchten wordt de uitstoot nauwelijks beprijsd. Het beste lijkt mij dat de vliegbelasting bestaat uit een opstaptarief + een prijs per afgelegde afstand. Bijvoorbeeld 50 euro + 1 euro per 100 km. Hoe verder men vliegt, des te hoger de vliegbelasting.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, het milieu wordt evenveel belast waar men ook heen vliegt. Gewoon simpel houden: Het beste lijkt mij dat de vliegbelasting bestaat uit een opstaptarief + een prijs per afgelegde afstand. Bijvoorbeeld 50 euro + 1 euro per 100 km. Hoe verder men vliegt, des te hoger de vliegbelasting.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen uitzonderingen op vliegbelastingen, iedere passagier gelijk behandelen. Zeker niet voor overstappers, want die zorgen juist voor extra belasting: Zij zorgen voor extra kilometers omvliegen en een dubbele hoeveelheid opstijgen en landen en veroorzaken zo meer schade. Rechtstreekse vluchten zijn minder schadelijk. Iedereen moet gewoon de schade die ze veroorzaken (natuur, milieu, geluid, gezondheid) compenseren.