Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Nieuwe Niedorp
Datum 17 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar niet compleet linair. Een vast bedrag (bijvoorbeeld voor vluchten binnen de EU), die hoger wordt voor langere vluchten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Ik vindt dat er voor zeer korte vluchten een (goedkoper) alternatief moet komen, zoals een betrouwbare treinverbinding. Hierin gaat de voorkeur naar goedkopere treinreizen/gunstigere tijden, in plaats van een extra belasting op vliegverbindingen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie vraag 1.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja. Binnen de EU zone dienen eenduidige regels omtrent vliegtaks te komen. Anders ontstaat de situatie dat een vlucht van Eindhoven naar bijvoorbeeld Barcelona een (veel) hogere taks heeft dan een vlucht vanuit grensvliegveld Weeze (DE) bijvoorbeeld. Hiermee wordt het doel van een vliegbelasting niet bereikt, want mensen zullen dan vliegen vanuit Duitsland. Dit schaad ook de concurrentiepositie van NL.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, Schiphol (voornamelijk KLM) is voor hun bedrijfsvoering afhankelijk van transferpassagiers. Ook hierin is het van belang om Europees eenduidige regels te hanteren, anders wordt het probleem (milieu) alleen verschoven naar andere lidstaten met grote transferluchthavens, zoals Frankfurt, Parijs CDG, Londen Heathrow etc.