Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Haarlem |
Datum | 23 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Met deze vraag kan ik niet helemaal uit de voeten, er zijn meer aspecten en die simpel plat slaan naar langer of korter dan 2.500 km dekt nauwelijks de lading.
Ja, ik vind dat lange vluchten zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat hele korte vluchten zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat veelvliegers zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat overstappers net zo belast moeten worden als elk ander die opstijgt op een Nederlandse luchthaven.
De vliegbelasting zou in mijn ogen moeten bestaan uit een vast deel en een variabel deel.
**Vast Deel**
U gaat opstijgen vanaf een Nederlandse luchthaven; een basisfactor met enkele tariefschijven; laag (1), midden (2), hoog (4).
Dat is lastig dus houdt die simpel. Elk persoon valt automatisch in het hoogste tarief tenzij hij kan aantonen de afgelopen 18 maanden nog niet of enkele malen gevlogen te hebben. Een vrij eenvoudig zaak voor de marechaussee of vliegmaatschappij binnen Schengen. De vlieger kan alleen aanspraak maken op het lagere of middentarief als het daar afgesproken bewijs voor aanlevert.
Hiermee vang je direct ook de veelvliegers.
**Variabele Deel**
Vervolgens een kromme die heel hoog is bij een korte afstand, dan daalt.
Deze kromme is het bedrag per kilometer van de afstand.
0-100 km €1,00 per km
100-250 km €0,50 per km
250-500 km €0,25 per km
500-1000 km €0,10 per km
1000+ km €0,05 per km
**Voorbeelden**
Vliegt eerste keer (laag, factor 1) van Schiphol naar Londen (370km à €0,25/km)
1 x €0,25 x 370 = €92,50 vliegbelasting
Vliegt tiende keer (hoog, 4) van Schiphol naar Heathrow (370km à €0,25/km)
4 x €0,25 x 370 = €370 vliegbelasting
Vliegt eerste keer (laag, 1) van Eindhoven naar Antalya (2500km à €0,05/km)
1 x €0,05 x 2500 =€125,00 vliegbelasting
Wil niet vertellen hoe vaak hij gevlogen heeft (hoog, 4) van Schiphol naar Singapore (10.500km à €0,05/km)
4 x €0,05 x 10.500 = €2100 vliegbelasting
Dit lijken hoge bedragen, maar de werkelijke kosten zijn hoger, vliegen is zwaar gesubsidieerd. Sowieso door duidelijk een prijs te plakken op de vervuiling creëer je meer bewustzijn bij de consument.
Er zit bewust een factor in, om voor gezinnen die slechts eens in de zoveel jaar een vliegvakantie boeken behapbaar te houden.
Het voorbeeld van Antalya, voor een gezin van vier betekent dat €500 extra voor hun vakantie. Nog betaalbaar maar een reden om het misschien niet meer elk jaar te doen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Met deze vraag kan ik niet helemaal uit de voeten, er zijn meer aspecten en die simpel plat slaan tot vluchten korter dan 500 km dekt nauwelijks de lading.
Ja, ik vind dat lange vluchten zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat hele korte vluchten zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat veelvliegers zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat overstappers net zo belast moeten worden als elk ander die opstijgt op een Nederlandse luchthaven.
De vliegbelasting zou in mijn ogen moeten bestaan uit een vast deel en een variabel deel.
**Vast Deel**
U gaat opstijgen vanaf een Nederlandse luchthaven; een basisfactor met enkele tariefschijven; laag (1), midden (2), hoog (4).
Dat is lastig dus houdt die simpel. Elk persoon valt automatisch in het hoogste tarief tenzij hij kan aantonen de afgelopen 18 maanden nog niet of enkele malen gevlogen te hebben. Een vrij eenvoudig zaak voor de marechaussee of vliegmaatschappij binnen Schengen. De vlieger kan alleen aanspraak maken op het lagere of middentarief als het daar afgesproken bewijs voor aanlevert.
Hiermee vang je direct ook de veelvliegers.
**Variabele Deel**
Vervolgens een kromme die heel hoog is bij een korte afstand, dan daalt.
Deze kromme is het bedrag per kilometer van de afstand.
0-100 km €1,00 per km
100-250 km €0,50 per km
250-500 km €0,25 per km
500-1000 km €0,10 per km
1000+ km €0,05 per km
**Voorbeelden**
Vliegt eerste keer (laag, factor 1) van Schiphol naar Londen (370km à €0,25/km)
1 x €0,25 x 370 = €92,50 vliegbelasting
Vliegt tiende keer (hoog, 4) van Schiphol naar Heathrow (370km à €0,25/km)
4 x €0,25 x 370 = €370 vliegbelasting
Vliegt eerste keer (laag, 1) van Eindhoven naar Antalya (2500km à €0,05/km)
1 x €0,05 x 2500 =€125,00 vliegbelasting
Wil niet vertellen hoe vaak hij gevlogen heeft (hoog, 4) van Schiphol naar Singapore (10.500km à €0,05/km)
4 x €0,05 x 10.500 = €2100 vliegbelasting
Dit lijken hoge bedragen, maar de werkelijke kosten zijn hoger, vliegen is zwaar gesubsidieerd. Sowieso door duidelijk een prijs te plakken op de vervuiling creëer je meer bewustzijn bij de consument.
Er zit bewust een factor in, om voor gezinnen die slechts eens in de zoveel jaar een vliegvakantie boeken behapbaar te houden.
Het voorbeeld van Antalya, voor een gezin van vier betekent dat €500 extra voor hun vakantie. Nog betaalbaar maar een reden om het misschien niet meer elk jaar te doen.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Met deze vraag kan ik niet helemaal uit de voeten, er zijn meer aspecten en die simpel plat slaan tot vluchten langer dan 10.000 km dekt nauwelijks de lading.
Ja, ik vind dat lange vluchten zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat hele korte vluchten zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat veelvliegers zwaarder belast moeten worden.
Ja, ik vind dat overstappers net zo belast moeten worden als elk ander die opstijgt op een Nederlandse luchthaven.
De vliegbelasting zou in mijn ogen moeten bestaan uit een vast deel en een variabel deel.
**Vast Deel**
U gaat opstijgen vanaf een Nederlandse luchthaven; een basisfactor met enkele tariefschijven; laag (1), midden (2), hoog (4).
Dat is lastig dus houdt die simpel. Elk persoon valt automatisch in het hoogste tarief tenzij hij kan aantonen de afgelopen 18 maanden nog niet of enkele malen gevlogen te hebben. Een vrij eenvoudig zaak voor de marechaussee of vliegmaatschappij binnen Schengen. De vlieger kan alleen aanspraak maken op het lagere of middentarief als het daar afgesproken bewijs voor aanlevert.
Hiermee vang je direct ook de veelvliegers.
**Variabele Deel**
Vervolgens een kromme die heel hoog is bij een korte afstand, dan daalt.
Deze kromme is het bedrag per kilometer van de afstand.
0-100 km €1,00 per km
100-250 km €0,50 per km
250-500 km €0,25 per km
500-1000 km €0,10 per km
1000+ km €0,05 per km
**Voorbeelden**
Vliegt eerste keer (laag, factor 1) van Schiphol naar Londen (370km à €0,25/km)
1 x €0,25 x 370 = €92,50 vliegbelasting
Vliegt tiende keer (hoog, 4) van Schiphol naar Heathrow (370km à €0,25/km)
4 x €0,25 x 370 = €370 vliegbelasting
Vliegt eerste keer (laag, 1) van Eindhoven naar Antalya (2500km à €0,05/km)
1 x €0,05 x 2500 =€125,00 vliegbelasting
Wil niet vertellen hoe vaak hij gevlogen heeft (hoog, 4) van Schiphol naar Singapore (10.500km à €0,05/km)
4 x €0,05 x 10.500 = €2100 vliegbelasting
Dit lijken hoge bedragen, maar de werkelijke kosten zijn hoger, vliegen is zwaar gesubsidieerd. Sowieso door duidelijk een prijs te plakken op de vervuiling creëer je meer bewustzijn bij de consument.
Er zit bewust een factor in, om voor gezinnen die slechts eens in de zoveel jaar een vliegvakantie boeken behapbaar te houden.
Het voorbeeld van Antalya, voor een gezin van vier betekent dat €500 extra voor hun vakantie. Nog betaalbaar maar een reden om het misschien niet meer elk jaar te doen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Waarom? Vliegen naar een EU-land is minder belastend voor het milieu? Met dit idee is er een zeer reëel risico dat de berekening te complex word enerzijds maar anderzijds er oneindige discussie staat waarom het ene land wel en het andere niet.
Sint Maarten wel want een Nederlands overzees gebied, maar Saint-Martin niet want Frans?
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uiteraard. De enige reden dat dit nu niet zo is is door de kracht van de luchtvaartlobby.
Waarom hoeven rijke mensen met een privé vliegtuigje niet te betalen?
Vaak ook nog korte vluchten naar Schiphol om als VIP over te stappen op een internationale vlucht, het plebs ontwijkend. Betalen dus!
Waarom hoeven transferpassagiers niet te betalen? Hun vlucht geeft geen vervuiling?
Natuurlijk wel, gelijke monniken, gelijke kappen. Geen uitzondering voor niemand.