Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 24 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
In de basis tegen deze vorm van belasting. Deze is nu a te hoog waardoor mensen vanaf een luchthaven net over de grens vertrekken. De lokale uitstaat is nagenoeg gelijk bij korte of lange afstanden, dus als je lokale effecten wil compenseren dan moet je niet differentiëren. Als je globale effecten wilt compenseren dan moet je mondiaal (of minimaal Europees) een vorm van belasting overeenkomen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dit soort reizen worden in de meeste gevallen gevlogen als onderdeel van een langere reis (dus met doorverbinding). Het netwerk van Schiphol mag niet in gevaar komen. Dus op reizen met een doorverbinding zou je dit sowieso niet extra moeten belasten. Als je de vlucht naar Brussel bijvoorbeeld extra gaat belasten dan vliegen mensen bijvoorbeeld van New York via Frankfurt of Londen naar Brussel, ipv Amsterdam. We schieten hier niks mee op.

Verder is het belangrijk dat er eerste een goed alternatief is voor deze vlucht, voordat je extra gaat belasten. De belasting is er tenslotte voor om mensen een andere keuze te laten maken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
In de basis tegen deze vorm van belasting. Deze is nu a te hoog waardoor mensen vanaf een luchthaven net over de grens vertrekken. De lokale uitstaat is nagenoeg gelijk bij korte of lange afstanden, dus als je lokale effecten wil compenseren dan moet je niet differentiëren. Als je globale effecten wilt compenseren dan moet je mondiaal (of minimaal Europees) een vorm van belasting overeenkomen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
We moeten dit Europees regelen en niet alleen hier in Nederland.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, iedereen gelijk. Laat de transferpassagier met rust en bescherm het netwerk van Schiphol (en in het bijzonder de KLM). Dit is met veel pijn en moeite opgebouwd door effectieve samenwerking tussen de Rijksoverheid, Schiphol en de KLM en is een prestatie voor een klein land als Nederland. We lijken af en toe wel te vergeten wat een groot goed het is om zo goed bereikbaar te zijn vanaf het buitenland.