Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Heiloo |
Datum | 15 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Slecht plan! Belast juist de korte vluchten tot 750 km vanaf Schiphol zeer zwaar om de zogenoemde Feeder-vluchten te ontmoedigen. Daarnaast belast de vluchten tussen 750 en 2500 km zwaar en vluchten vanaf 2500 km minder zwaar. De directe verbindingen (maar minder frequent) zijn beter dan de ontelbare korte afstand vluchten die er voornamelijk voor zijn om het hub model in stand te houden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten tot 500 km van Schiphol zouden extreem zwaar belast moeten worden. Zo veel dat geen enkel normaal denkend mens (en geen enkel bedrijf) dit soort vluchten zal gaan boeken.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Liever veel minder directe lange afstandsvluchten dan ontelbare korte feeder-vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Belgie, Luxemburg, Engeland zouden extreem zwaar belast moeten worden maar eigenlijk is een tarief afhankelijk van de afstand tot Schiphol een beter beleid. Dan zou namelijk ook westelijk Duitsland zwaar belast kunnen worden maar het oosten van Duitsland iets minder zwaar. Hetzelfde voor Engeland, zuid Engeland juist zwaar maar noord Engeland iets minder zwaar.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ook voor transferpassagiers zou een vliegbelasting ingesteld moeten worden en deze zouden juist zwaarder belast moeten worden dan opstappers. Transferpassagiers zijn namelijk verantwoordelijk voor het waardeloze hub model wat extreem veel extra vluchten veroorzaakt. Vluchten waar Nederland vrij weinig financiële voordelen aan heeft, maar juist wel dubbel zo veel luchtvervuiling en geluidsoverlast veroorzaken.