Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rijsenhout |
Datum | 20 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zeker, langer vliegen is meer vervuilen, logisch meer te belasten. Daarbij is het belangrijk dat dit belastinggeld ten goede komt aan mensen die overlast hebben, zoals de bewoners rondom vliegvelden, aan verminderen van milieuvervuiling veroorzaakt door vliegen. Principe volgen van vervuiler betaald. Voor overstappers ookbelast9ng hiervoor invoeren. Hierbij is meermaals per vlucht sprake van landen en weer opstijgen, dus vervuild veel meer.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Iedereen kan 1x per jaar vliegen (ev retour) voor een laag tarief.
Verder lijkt me logisch dat de prijzen, ook de reële prijzen moeten zijn en niet gesubsidieerd moeten worden. Vliegen valt niet onder de 1e levensbehoefte. Er zijn voldoende alternatieven zoals de trein. Dit staat met 1-0 achter bij prijsvergelijking. Mogelijk stimuleert dit mensen zich af te vragen of deze korte vliegreizen nodig zijn. Voor werk kan er bijvoorbeeld mogelijk veel meer online overleg plaatsvinden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja zeker. Vervuiler betaald..
Je zou kunnen invoeren dat iedereen 1 x per jaar met laag tarief kan vliegen, zodat iedereen de kans heeft op vakantie te gaan. Daarna hoog tarief.
Veel vliegen moet ontmoedigt worden. En, als hiervoor gezegd, de vervuiler moet gewoon betalen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Niet te ingewikkeld maken. Dat kost veel tijd, energie en mankracht en daardoor ook geld. Onzinnig.
Afstand bepaalt de belasting. Lijkt me niet relevant dat binnen EU bv minder belasting hoeft te worden betaald. Iedereen 1x per jaar voor laag tarief (check naam ticket en paspoort) en verder voor passende, kostendekkende prijs.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen idee waarom een lichter vliegtuig minder belast zou moeten worden. Hou t simpel. Ik betaal in de buurtbus, de belbus of in een verlengde bus toch ook gewoon dezelfde ticket prijs..