Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Den Haag |
Datum | 31 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, het doel is immers de gebruiker (vervuiler) een negatievere prikkel te geven de atmosfeer te vervuilen.
Dat betekent volgens mij dat er een basisbelasting voor, zeg, iedere 100km moet zijn die de CO2 belasting moet vertegenwoordigen. In deze basisbelasting dient ook de verbogen impact, dus de CO2 productie van het toestel, het onderhoud, de maaltijden en afvalverwerking ect, meegerekend te worden, dus niet alleen het verbranden van kerosine.
Daarnaast moet er een opstijg- en landbelasting komen. Dus een vliegreis die is opgebouwd uit meerdere hops, krijgt zo een eerlijkere doorberekening.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Jazeker. In aanvulling op mijn antwoord op vraag 1, lijkt mij een gestaffelde extra belasting op zijn plaats. Daarbij zou ik de voorkeursafstand niet op 500 km maar op 750km willen leggen. En die af te bouwen, in staffels van 250km, naar 2500 km.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zoals uit mijn antwoord op vraag 1 blijkt, vind ik dat de basisbelasting in verhouding moet staan met de totale (dus ook verborgen impact) CO2 uitstoot van een vlucht.
Als de reele uitstoot als uitgangspunten wordt gehanteerd, is de vliegafstand minder een probleem.
Ik begrijp dat dit misschien wat lastiger is om te managen. Want een moderne Airbus zal zuiniger zijn over 10.000km dan een oude 747, maar hiermee komt meteen een handvat om zuinigere toestellen te belonen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit is volgens mij helemaal niet nodig en extra complex indien de basisbelasting wordt gerekend op basis van vliegtuigtype en vliegafstand.
Verder smeert volgens mij mijn antwoord op vraag 2 vervelende onbalansen op de "korte afstanden" redelijk uit.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ieder poging om uitzonderingen te krijgen zie ik als een poging van de industrie om het systeem te frustreren. Dat moet worden tegengegaan! Rechte rug zou ik zeggen.
Wel vind ik uitzonderingen op zijn plaats, zoals voor de traumaheli, Search and Rescue en politieheli. In het kort: als het het algemene belang dient, of nodig is om een urgent (veiligheids)probleem op te lossen.