Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nijmegen |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Lange vluchten mogen wat mij betreft zwaarder belast worden. Echter wil ik daarbij vermelden dat deze stijging niet in dezelfde mate moet plaatsvinden als bij korte afstandsvluchten. Voor lange afstandsvluchten zijn vooralsnog geen goede alternatieven en vliegen is simpelweg niet altijd te voorkomen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, deze korte vluchten moeten inderdaad extra belast worden. Wat mij betreft mogen dit soort vluchten zelfs helemaal geschrapt worden, aangezien er voldoende duurzamere alternatieven zijn.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, niet meer dan andere vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik vind niet dat hier een verschil in moet worden gemaakt. Als alle landen dit op dezelfde wijze doorvoeren zijn/hebben alle landen er in dezelfde mate de dupe van/profijt van. Dit soort variërende tarieven zorgen voor alleen nog maar meer geopolitieke onrust, en die hebben wij momenteel al genoeg.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat passagiers voor zakenreis zwaarder mogen worden belast. Veel van dit soort reizen zijn veelal overbodig en kunnen prima worden vervangen met een online teams call. Bewaar de vlieg kilometers maar voor een goede vakantie (eens in de zoveel jaar, de rest kan lekker met de auto of trein afgedaan worden... genoeg leuks en moois te bekijks dichter bij huis)