Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nootdorp |
Datum | 21 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat geen enkele vlucht zwaarder belast dient te worden. De overheid belast ons al helemaal kapot en is enkel en alleen op zoek naar waar ze nog meer af kan pakken. De milieu belasting is tegenwoordig enkel een valse rechtvaardiging voor nog meer heffingen. Afgezien daarvan, mijn vriendin komt uit Amerika en ik zie niet in waarom zij (wij) meer belasting moeten betalen om haar familie te kunnen bezoeken. In dit soort situaties is de overheid dus van mening dat familie bezoek meer geld moet kosten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dat kan alleen als er een echt werkend en goedkoper alternatief geboden kan worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er moet dus helemaal niet meer belast worden en al helemaal niet nog eens extra bovenop Europees beleid. Weer typisch Nederlands om, ten nadele van de burgers/belastingbetaler, nog een schep bovenop het al belachelijke Europese beleid te doen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ook weer typisch Nederlands om uitzonderingen op regels te maken. Wordt het lekker overzichtelijk van... De Nederlandse overheid begrijpt niet dat wij als klein landje afhankelijk zijn van het buitenland. We zijn Nederland dankzij onze handelsmentaliteit. Waarom breken we dat nu af door de invoering van weer een belasting? Bovendien vliegt niet iedereen voor vakantie, maar bijvoorbeeld ook om familie te bezoeken. Ook zakelijke reizen zijn doorgaans gericht op omzet genereren in Nederland, wat weer ten goede komt aan de Nederlandse economie. Maar de overheid wil weer extra belasten wat onherroepelijk weer doorbelast gaat worden aan de klant en dus een prijsverhogend effect heeft (en een verslechterde concurrentiepositie tov het buitenland).