Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Paul Mertens
Plaats Wilhelminaoord
Datum 7 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik weet niet hoeveel uitstoot er is van het totaal van alle lange afstanden vergeleken met het totaal van alle korte vluchten. Als blijkt dat de korte vluchten met elkaar meer uitstoten, dan zou het logisch zijn om juist de korte vluchten meer te belasten. En andersom.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja zeker, er moet een ontmoedigingsbeleid zijn om voor korte afstanden geen vliegtuig te nemen, maar gebruik te maken van bv de trein. De vliegmaatschappijen moeten deze vluchten ook veel minder aanbieden.
Nu is het nog super goedkoop om op korte afstanden te gaan vliegen, en het verschil met bv een treinreis is te groot.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja dat vind ik. Mensen die dit soort vluchten gebruiken, moeten meer belast worden. Zij kunnen en moeten dit opbrengen om minder hoge individuele CO2 uitstoot te krijgen

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
dat lijkt me ongewenst, want het gaat om de vliegafstand die meer belast moet worden. Door rekening te houden met specifieke ligging of overzees gebied ben je niet duidelijk naar de consument dat juist de vliegafstand er toe doet hoe hoog de uitstoot is. Daar moeten consumenten juist van bewust gemaakt worden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Deze problematiek laat zien dat het zo belangrijk is om wereldwijd of voor de EU als geheel gelijke vliegbelastingen te gaan heffen. Maar tot dat gebeurt, kan Nederland laten zien dat het serieus maatregelen neemt om de vlieguitstoot te belasten, en hopelijk invloed heeft op het aantal vlieguren die er vanuit Nederland gemaakt worden per jaar.
Dus ik vind dat ook transferreizen belast kunnen worden.
Hou de regeling simpel, dus zo weinig mogelijk uitzonderingen. Anders moeten er weer veel te veel ambtenaren bezig zijn met die regeling uit te voeren.