Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Berkel en Rodenrijs |
Datum | 17 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Voor deze bestemming is een ander vervoersmiddel vaak niet rendabel. Deze worden dus hetzelfde belast als de lange afstand vluchten. Er moet worden gekeken naar de uitstoot per kilometer en daar moet een bedrag aan worden gehangen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, de trein moet goedkoper en aantrekkelijker worden. Reizen welke met een minder vervuilend reismiddel vervangen kunnen worden moet hoger worden belast.
Daar moet wel het treinnetwerk voor worden aangepast. Hogere snelheidstreinen welke op een betrouwbaar route netwerk opereren moet een alternatief worden.
Verre afstandsvluchten zijn vaak niet met de trein haalbaar, denk bijvoorbeeld AMS-JFK welke wel met het vliegtuig gevlogen moeten worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Er moet worden gekeken naar de uitstoot per kilometer en hier moet een bedrag aan gehangen worden
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Absoluut. Binnen het koninkrijk of oude koloniën moet geen belasting worden geheven op deze routes wordt veelal gevlogen door familieleden die elkaar gaan opzoeken, begrafenissen, feesten en werkverkeer. Hier kan onderscheid worden gemaakt in een binnen koninkrijkse vlucht.
De belasting moet hoe dan ook via de EU geregeld worden zodat hierdoor geen oneerlijke concurrentie ontstaat. Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen worden onaantrekkelijker door hogere ticketprijzen. Schiphol en de haven van Rotterdam zijn de 2 kloppende harten van de Nederlandse economie. Door Schiphol onaantrekkelijk te maken gaat de economie dit voelen en wordt het gewenste bedrag op de lange termijn steeds lager en gaan bedrijven op Schiphol, KLM, TUI, Transavia en nog vele andere Nederlanders kapot.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
We zullen onze hub functie op Schiphol niet moeten verliezen. De passagier vliegt sowieso wel dus het moet aantrekkelijk blijven om via Schiphol te vliegen. We zullen voor alle passagiers zowel transfer als normale passagiers dezelfde belastingen moeten heffen als binnen Europa. Hierdoor maakt het financieel voor de consument niet uit of hij via Parijs of Amsterdam vliegt aangezien de kosten hetzelfde zijn.